Abstract:
اگرچه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، در حوزههای مختلف زندگی انسان نقش اساسی داد، بیشک یکی از بیشترین تأثیرگذاری این فناوریها بر محیطهای آموزشی بوده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی راهبردهای یادگیری- یاددهی با تأکید بر ICT بر عملکرد آموزشی دانشجویان رشتة جغرافیای دانشگاه فرهنگیان گیلان بود. این پژوهش شیوة شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعة پژوهش دانشجویان رشتة جغرافیا بودند که در سال تحصیلی 97-96 در دانشگاه فرهنگیان گیلان مشغول به تحصیل بودند. برای اجرای پژوهش تعداد 20 نفر از آزمودنیها به روش تمامشمار از میان جامعة پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 12 جلسه 90 دقیقهای با استفاده از ابزارهای ICT در جلسات آموزشی دو درس (دانش جغرافیای جهان و ژئوتوریسم با تاکید بر ایران) شرکت کردند؛ اما آزمودنیهای گروه کنترل آموزش خود را به روال گذشته (روش سنّتی کتابخوانی و سخنرانی) دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد راهبردهای یادگیری - یاددهی مبتنی بر ICT بر نمرات درس جغرافیای جهان و ژئوتوریسم و به طورکلی بر عملکرد آموزشی دانشجویان تأثیر معناداری داشته است و آثار آن در طول زمان ماندگار باقیمانده است (0001/0p <). بنابراین، پیشنهاد میشود فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش در دانشگاهها بهکار گرفته شود.
This study the effectiveness of learning-teaching strategies (with an emphasis on ICT) on the educational performance of students in the field of geography of Farhangian University of Guilan. This study was administered based on the quasi-experimental method with pre-test post-test, follow-up and control group design. The study population consisted of all students of geography who studied at the Farhangian University of Guilan in the academic year of 2017-2018. To conduct the research, 20 subjects were selected through a census sampling from the research population and randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group participated in 12 sessions of 90 minutes using ICT tools for two lessons (world geography and geotourism with emphasis on Iran); But the control group received their training in the past procedure (the traditional method of reading and speaking). Data were analyzed by repeated measures analysis of variance. The results showed that ICT-based learning-teaching strategies had a significant effect on the world geography and geotourism in general on the educational performance of students and its effects persist over time (P <0.0001). Therefore, it is recommended that ICT be used as a powerful tool for improving the quality and efficiency of education at universities.