Abstract:
نوآوری، اندیشة خلاق و تحقّق یافته است که به بهبود فرآیندها منجر می شود؛ کارآفرینی راهبردی فعالیتی برای توسعه بازار از طریق نوآوری در فرآیند یا محصول است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی نوآوری بر کارآفرینی راهبردی است. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران عالی و راهبردی سازمان نقشهبرداری کشور و کارشناسان ارشد مرتبط به تعداد 220 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 136 نفر تعیین شد. روش گردآوری دادههای مرتبط با فرضیههای سهگانه تحقیق (ابعاد ساختاری، رفتاری و زمینهای)، از طریق نمونهگیری و ابزار مورد استفاده پرسشنامه تحقیق پایا و روا، مصاحبه، مطالعات کتابخانهای، اینترنت و بررسی گزارشهای سازمان نقشهبرداری کشور است.
یافتههای تحقیق مبین ارتباط مثبت و معنادار بین نوآوری با کارآفرینی راهبردی است و نتایج بهدست آمده نشان از تأثیر مستقیم نوآوری بر کارآفرینی راهبردی دارد و شاخصهای کلی نشان از برازش قابل قبول الگوی ارائه شده توسط دادهها دارد.
با توجه به ارزیابی شاخصهای نوآوری و الگو مفهومی، نتایج نشان میدهد؛ از بین سه مولفه اصلی، بعد عوامل ساختاری با 94.5%؛ بعد عوامل رفتاری با 90.52%؛ بعد عوامل زمینهای با 89.70% به ترتیب از بار عاملی لازم برخوردارند و اثربخشی لازم را بر کارآفرینی راهبردی دارند و سازمان نقشهبرداری کشور برای افزایش توانمندیهای کارآفرینانه لازم است به این ابعاد توجه مضاعف کند.
Innovation is creative and operational thinking that leads to the improvement of processes. Strategic entrepreneurship is an activity for market development through process or product innovation. The purpose of this research is to investigate the effectiveness of innovation on strategic entrepreneurship. This research is applied and descriptive-analytical. The statistical population of the research included the top and strategic managers of National Cartographic Center and experts in the number of 220 statistical units, and using Cochran's formula, the sample size was determined to be 136 units. The method of collecting data related to the three research hypotheses of structural, behavioral and contextual dimensions is through sampling and the tools used are reliable and valid research questionnairY, interviews, library studies, internet and review of National Cartographic Center reports. The research results indicate a positive and significant relationship between innovation and strategic entrepreneurship and the direct impact of innovation on strategic entrepreneurship, and the general indicators show the fitness of good of the model presented using the data. According to the evaluation of innovation indicators and conceptual model, the results show; Among the three main components, the dimension of structural factors with 94.5%; then behavioral factors with 90.52%; Next, contextual factors with 89.70% respectively have a necessary factor effect and are effective on strategic entrepreneurship, and National Cartographic Center needs to pay more attention to these dimensions in order to increase entrepreneurial capabilities.
Machine summary:
با توجه به ارزيابي شاخص هاي نوآوري و الگو مفهومي، نتايج نشان ميدهد؛ از بين سه مولفه اصلي، بعد عوامـل سـاختاري بـا ٩٤,٥%؛ بعد عوامل رفتاري با ٩٠,٥٢%؛ بعد عوامل زمينه اي با ٨٩,٧٠% به ترتيب از بـار عـاملي لازم برخوردارنـد و اثربخشـي لازم را بر کارآفريني راهبردي دارند و سازمان نقشه برداري کشور براي افزايش توانمنـديهاي کارآفرينانـه لازم اسـت بـه ايـن ابعـاد توجـه مضاعف کند.
بـر همـين اساس هدف از اين تحقيق بررسي رابطه بين نـوآوري بـا کـارآفريني راهبـردي در سـازمان مـورد مطالعه تعريف ميشود و به دنبال پاسخگويي به اين سـوال اصـلي اسـت کـه هـر يـک از عوامـل : ساختاري، رفتاري و زمينه اي، به چه ميزان در کارآفريني راهبردي در سازمان موثراند؟ پيشينه ي تحقيق تحقيقات زيادي در خصوص نقش نوآوري در کارآفريني در داخل و خارج از کشور صـورت گرفته است که از جمله تحقيقات مرتبط ميتوان به پژوهش هاي زير اشاره کرد: در پژوهشي که برادران و همکاران (٢٠١٩) انجام داده اند نشان ميدهد که کارآفرينان فناوري و تيم هاي آنها بايد مطابق با شايستگيهاي موجود و برنامه هاي توسعه شايستگي شناسايي شوند و در نظر نگرفتن اين ملاحظات احتمال موفقيت را به شدت کاهش ميدهد.