Abstract:
چکیده: زیست شبانۀ شهری، اگرچه موضوعی است که مدتها در بحث مدیریت شهری مطرح بوده و تحقیقات متعددی پیرامون آن صورت گرفته است، اما این مفهوم به تازگی و در سالهای اخیر، توجه برنامهریزان و پژوهشگران داخلی را به خود جلب کرده است. این موضوع در ایران، نیازمند جلب توجه محققان به انجام مطالعات عمیق و تحقیقات گسترده جهت آگاهیبخشی بیشتر در ارتباط با پدیدۀ زیست شبانۀ شهرها از منظر اثرگذاری بر جنبههای مختلف زندگی شهروندان است. لذا این پژوهش به دنبال شناسایی جنبههای اجتماعی- فرهنگی زیست شبانه در شهر تهران از دیدگاه ذینفعان است. در این پژوهش از مصاحبه استفاده شده و جامعۀ تحقیق در قالب سه گروه شهروندان، کسبه و کارشناسان تقسیمبندی و مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل تفسیری، متنها مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفت. در پایان، مقولهها در ذیل متغیرهایی همچون بهرهمندان، جنبههای مثبت و منفی، ویژگیها، جاذبهها و دافعههای فردی و اجتماعی آشکار شده و مورد تبیین قرار گرفتند. جنبههای مثبت و منفی شناسایی شده و آشکار شد که شهروندان و کسبه نسبت به پدیدۀ زیست شبانه جاذبهها و دافعههایی دارند اما در مجموع نسبت به آن خوشبین هستند. همچنین با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی، گروههای مختلفی از شرکتکنندگان قابل شناسایی هستند.
Urban nightlife has long been discussed in the field of urban management and has been the subject of numerous studies. This issue needs to draw the attention of researchers to conduct in-depth studies and extensive research in order to raise awareness about the phenomenon of urban nightlife in terms of affecting various aspects of citizens’ lives. The aim of this study therefore is to determine the social aspects of nightlife in the City of Tehran from the perspective of the beneficiaries. In this study, several semi-structured interviews were conducted with three groups of citizens, business owners, and experts. The interpretive analysis was then applied to analyse the texts. Finally, categories were revealed and explianed under sub-categories such as beneficiaries, positive and negative aspects, characteristics, attractions, and individual and social repulsions. Positive and negative aspects were determined and it was revealed that citizens and business owners have attractions and repulsions to the nightlife phenomenon, but generally, they are optimistic about it. Moreover, different groups of participants are demographically identifiable.