Abstract:
جریان الصحوة در عربستان سعودی، تحت تاثیر افکار سازمان اخوانالمسلمین مصر شکل گرفت. شعار اصلی آنها مقابله با مدرنیته غربی و مقابله با ورود نیروهای خارجی به عربستان بود. آنها از نظر اعتقادی، مانند سایر وهابیان، با اشاعره و شیعه مشکل دارند؛ به طور کلی، میتوان سیر تحول رابطه دولت عربستان با جریان الصحوة را به پنج مرحله تقسیم کرد که در این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی، این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ به نظر میرسد، آینده جریان الصحوة رو به افول باشد و در واقع این جنبش، گفتمانی منسجم و راهکارهای مناسبی برای مشکلات موجود در جامعه عربستان و کشورهای اسلامی ارائه نداد و در حال حاضر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اکثر چهره های مطرح این جریان مانند سلمان العوده، سفر الحوالی و ناصر العمر را به زندان افکنده و در فکر اعدام کردن آنها می باشد.
The Al-Sahwa movement is shaped under the influence of Muslim brotherhood in Egypt. The main goal of this movement was confronting the western modernity and opposing the entering of foreign forces in Saudi Arabia. From the ideological point of view, they oppose the Shia and Ash'ari point of view. We can divide the trajectory path between this movement and the Saudi government in five stages, which will be discussed in this essay by an analytic and descriptive method. It seems that this movement could not provide a coherent discourse and did not succeed in solving the problems facing the Saudi Arabia and the Muslim countries. Now, Muhammad Bin Salman, the Crown Prince of Saudi Arabia, has jailed the famous figures of this movements like Salman Odah, Safar Al-Hawli and Naser Al-Omar. Many of them are about to be executed.
Machine summary:
آنها از نظر اعتقادی، مانند سایر وهابیان ، بـا اشـاعره و شـیعه مشـکل دارند؛ به طور کلی، میتوان سیر تحول رابطه دولت عربستان بـا جریـان الصـحوة را بـه پنج مرحله تقسیم کرد که در این مقاله با روش توصـیفی _ تحلیلـی، ایـن مسـئله مـورد بررسی قرار خواهد گرفت ؛ به نظر میرسد، آینده جریان الصـحوة رو بـه افـول باشـد و در واقع این جنبش ، گفتمانی منسـجم و راه کارهـای مناسـبی بـرای مشـکلات موجـود در جامعه عربستان و کشورهای اسلامی ارائه نداد و در حـال حاضـر محمـد بـن سـلمان ، ولیعهد عربستان ، اکثر چهره های مطرح این جریان مانند سلمان العوده ، سفر الحوالی و ناصر العمر را به زندان افکنده و در فکر اعدام کردن آنها میباشد.
اما همان طور که محمد بوهلال در کتاب گفتمان الصحوة السعودیة در نقـد ایـن نـوع تکفیر اشاره میکند، باید گفت که اولا، نویسنده مقاله اصـلا شـرایط علمـی را در پـژوهش رعایت نکرده و از منابع بیپایه در تفسیر این اصول استفاده کرده اسـت ؛ ثانیـا، منـابع مـورد استفاده او بیشتر از کتاب های کافی و بحارالانوار است که این دو کتاب در بحث عقایـدی از کتاب های مرجع به شمار نمیروند؛ بلکه او باید بـه کتاب هـای شـیخ صـدوق (۳۲۹ق ) و شیخ مفید (۴۱۳ق ) و نیـز، خواجـه نصـیرالـدین طوسـی (۶۷۲ق ) مراجعـه میکـرد؛ ثالثـا، بسیاری از اقوالی که المحمـود بـه شـیعه نسـبت داده ، عقیـده عـوام النـاس شـیعه اسـت و سخنانی علمی نیستند؛ رابعا، او در این مقاله بیشتر نقل قول از دیگران کرده و خـودش در این زمینـه بـه کتـب اصـلی شـیعه مراجعـه نکـرده اسـت ؛ خامسـا، عبـدالرحمن بـن صـالح المحمود، در این مقاله بیشتر دغدغه محکوم کـردن شـیعه و خـارج کـردن آنهـا از دیـن را داشته است ؛ زیرا در فضای تکفیر و منازعات مذهبی، نظریه پردازان جریان الصحوة، بهتـر 2 میتوانستند افکار خود را ترویج کنند.