Abstract:
حافظ در بسیاری از غزلهای خود به صورت شاعرانه به موضوعات اجتماعی پرداخته است و تلاش میکند گفتمانهای غالب روزگار را به چالش بکشد و در برابر آنها از گفتمانهای مغلوب حمایت نماید. مهمترین رویارویی در شعر حافظ جدال گفتمان زهد و ریا با گفتمان رندی و خوشباشی است. در این مقاله، بر اساس الگوی تفسیری چندسطحی، غزل حافظ با مطلعِ منم که شهرهی شهرم به عشقورزیدن / منم که دیده نیالودهام به بددیدن از منظر بررسی تقابلهای اجتماعی بررسی شده است. بر اساس نتایج به دست آمده درمییابیم که در جامعهی عصر حافظ، زهد ریاکارانه و جزماندیشی ابزاری است در دست قدرتمندان که برای تأمین منافع خود از آن بهره میگرفتهاند. در مقابله با این رویکرد، حافظ در پی آن است که در کنار تکصدایی موجود در جامعه که مورد تأیید حاکمان است، صدایی دیگر را نیز ـ حداقل در سطح شعر خویش ـ مطرح کند و از این طریق به وضعیت و دیدگاههای موجود در محیط و زمانه خود اعتراض کند. هدف حافظ از طرح گفتمان شبهملامتی، نقد گفتمان قدرت و تهذیب اجتماعی است تا دین و تقوا دامِ تزویر برای فریب خلق نشود و عیبجویی از دیگران شخص را به خودپرستی نکشاند. البته بهرهگیری استادانه از عناصر زبانی و زیباییآفرینی و والایی اندیشههای مطرح شده در متن، موجب شده است تا شعر حافظ نمودی فرازمانی و فرامکانی به خود گیرد و صدای اعتراضی همیشگی به زهد دروغین و فریبکاری اربابان قدرت در تمامی جوامع و دورهها به شمار آید.
In many of his ghazals, Hafez raises social issues with a poetic language. He tries to express resistance to the powers by supporting dominated discourses of the time. In his poetry, the most significant contrast happens between two discourses of hypocrisy and hedonism. This paper aims to provide a reading of a ghazal of Hafez that opens with “I am the infamous lover in this town / My eyes, evil seeds have never sown” within the multilevel interpretive paradigm. It is demonstrated that at that time, the religious dogmatism was a power tool in the hands of the authority for his own advantage. Against the monotonous voice of the society approved by the authority, Hafez tries to reflect another voice through his poetry, and protests against the circumstances of the time. His aim for representing the discourse of quasi-Malamati is criticizing the dominant discourse, and implementing social reform; so that religion and piety won’t be a trap for misleading people and blaming others won’t lead to self-satisfaction. Of course, the masterful use of linguistic and aesthetic techniques and the lofty thoughts presented in the poetry of Hafez have given a meta-time effect to it, and caused to be considered as a constant voice of protest against the authorities’ hypocrisy and deception in all communities and eras.