Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی راهبردهای خودتنظیمی والدین و راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری و عزتنفس دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی شهر تهران بود.
بدین منظور،تعداد 162 دانشآموز دختر کلاس سوم راهنمایی مدارس دولتی از نواحی 3 و 7 و 91 تهران به طور تصادفی انتخاب شدند.اطلاعات از طریق سه پرسشنامهی ارائهی رفتارهای خودتنظیمی والدین که دارای 02 پرسش پنج درجهای در چهار حوزهی سرمشقدهی،تشویق،تسهیل و پاداش است و راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان که دارای 51 پرسش چهاردرجهای در زمینه راهبردهای خودتنظیمی و عزت نفس است که دارای 85 پرسش در زمینهی سنجش و ارزشیابی احساسات دانشآموزان دربارهی خودشان است،گردآوری شد.دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون چند متغیری،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین روشهای ارائهی راهبردهای خودتنظیمی والدین و خودتنظیمی در یادگیری و عزت نفس دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد.همینطور نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که قویترین متغیر پیشبینیکنندهی عزت نفس دانشآموزان راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری است.
Machine summary:
"نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین روشهای ارائهی راهبردهای خودتنظیمی والدین و خودتنظیمی در
که قویترین متغیر پیشبینیکنندهی عزت نفس دانشآموزان راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری است.
(5) Winestine Hume از ویژگیهای راهبردهای خودتنظیمی این است که به افراد اعتماد به نفس می
زیمرمن(0991)اعتقاد داشت که گزارش دانشآموزان در استفاده از راهبردهای خود تنظیمی با جایگاه و رتبهی آموزشی آنها همبستگی بالایی دارد،در این پژوهش جهت
خودتنظیمی و عزت نفس دانشآموزان از ضریب همبستگی پیرسون و جهت پیشبینی و
تعیین سهم عزت نفس از روشهای ارائهی راهبردهای خودتنظیمی والدین و راهبردهای
دارای رابطهی مثبت معنیدار با راهبرد خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان است.
بین استفاده از راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری و عزت نفس نیز معنیدار است.
همبستگی بین استفاده از راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری و عزت نفس نیز
این،بین روشهای ارائهی راهبردهای خودتنظیمی والدین وعزت نفس نیز رابطهای
روشهای ارائهی راهبردهای خودتنظیمی والدین کنترل شد و سپس با کنترل این متغیر،
جدول 4-رگرسیون عزت نفس بر مؤلفههای روشهای ارائهی راهبردهای خودتنظیمی والدین
خودتنظیمی والدین و همبستگی هریک از این مؤلفهها با عزت نفس مورد مطالعه قرار
خودتنظیمی در یادگیری و عزت نفس دانشآموزان رابطهی معنیداری وجود دارد.
والدین و خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان و برای پیشبینی عزت نفس دانشآموزان
خودتنظیمی جهت عزت نفس مطرح نمود این است که راهبردهای خودتنظیمی مرکب از
همبستگی پیرسون همبستگی بین روشهای ارائهی راهبردهای خودتنظیمی والدین و عزت نفس معنیدار شده بود(0/1000> p و 0/14- r ).
خودتنظیمی والدین بر عزت نفس دانشآموزان است.
بر عزت نفس داشت و سایر روشهای ارائهی راهبردهای خودتنظیمی والدین از قبیل"