Abstract:
زمینه:این پژوهش در صدد بوده است که موضوع مسؤولیتپذیری اجتماعی شرکتها را مطالعه کرده و نحوه اثرگذاری بازاریابی اخلاقی بر رفتار خرید مصرفکنندگان را مورد بررسی قرار دهد.ازاینرو چگونگی تأثیر ارزشهای اخلاقی و اجتماعی رعایت شده توسط شرکت را در فرایند تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان مواد غذایی،مسأله خود قرار داده است.
روش کار:با توجه به ماهیت پژوهش،روش تحقیق در آن،توصیفی و از بعد نحوه گردآوری دادهها،از نوع پیمایشی است.برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده و نمونهگیری به روش تصادفی خوشهبندی انجام گرفته است.برای پاسخ به سؤالات مطروح،273 نفر از مشتریان مواد غذایی فروشگاههای زنجیرهای رفاه به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند.
یافتهها:نتایج پژوهش نشان میدهد که بین آمیختههای بازاریابی و رفتار خردی مصرفکنندگان مواد غذایی مورد بررسی در این پژوهش،رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.همچنین بین عوامل موقعیتی و رفتار مصرفکنندگان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.علاوه بر آن، نتایج حاکی از آنست که در جامعه آماری مورد بررسی،بین بازاریابی اخلاقی و رفتار خرید مصرفکنندگان مواد غذایی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری:رعایت ارزشهای اجتماعی توسط شرکتها بر رفتار خرید مصرفکنندگان مواد غذایی اثر گذاشته به طوری که در اثر مطابقت این ارزشها با ارزشهای مصرفکنندگان(جامعه)،آنان را به انتخاب نام و نشان تجاری آن شرکتها ترغیب کرده است.
Machine summary:
"از نتایج این پژوهش و پژوهشهای سایر محققان میتوان نتیجه گرفت که اخلاقیات در بازاریابی،در اشکال زیر دیده میشود:3 *صداقت و راستگویی در اطلاعرسانی13 *پرهیز از رفتارهای اهانتآمیز در ابعاد گوناگون *رفتارهای منصفانه و متوازن *اجتناب از رفتارهای تکراری14 *حمایت از حقوق مصرفکنندگان،کودکان و بیسرپرستان *حمایت از انجمنها و سازمانهای غیرانتفاعی15 در هر حال نتایج نشان دادهاند که برخلاف تصورات موجود،توجه به فضیلتهای اخلاقی مذکور در چرخه عمر سازمانها نه تنها سبب تحمل هزینههای اضافی در این زمینه نبوده است بلکه در بلند مدت موجبات افزایش سودآوری را نیز فراهم کردهاند،لذا می توان سایر مزایای افزایش مسؤولیتپذیری اجتماعی سازمانها را به گونههای زیر برشمرد:4 1-تصویرسازی مطلوب از نام و نشان تجاری شرکت 2-افزایش سهم بازار16 3-کاهش هزینههای عملیاتی17 4-جذب راحتتر افراد سرمایهگذار18 5-جذب و نگهداشت بهتر کارکنان(افزایش علاقه و تعهد در نیروی کار و افزایش علاقه متخصصان برای عضویت در سازمان) یافتههای پژوهش به خوبی نشان میدهند که بازاریابی اخلاقی موجبات تحریک مصرفکنندگان مواد غذایی را فراهم آورده و باعث میشود که مصرفکنندگان به طور مستقیم و به دور از ارزیابی های گسترده از جوانب مختلف محصول،نام و نشان تجاری شرکت رعایتکننده مسؤولیت اجتماعی را در فهرست نام های مورد علاقه خود قرار دهند.
به عبارت بهتر اینکه افزایش میزان مسؤولیتپذیری اجتماعی شرکت و مشاهده نمودهای آن در فعالیتهای شرکت،رفتار خرید مصرفکنندگان مواد غذایی مورد بررسی در این پژوهش به گونهای تحت تاثیر قرار گرفته که در انتخاب نام و نشان تجاری آن شرکت توسط آنها اثر گذاشته است."