Abstract:
نوشتـار حاضر حاصل یک پژوهش میدانی است که در سال 1387 با هدف بررسی
زمینههای به کارگیری مدلهای سازمانی و راهبردهای نوین تامین مالی در تعاونیهای ایران انجام شده است. بدین منظور دیدگاههای 31 نفر از خبرگان بخش تعاون ارزیابی شد. نتایج این مطالعه نشان داد با ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، تغییرات بنیادی در مدل سازمانی تعاونی و راهبرد تامین مالی تعاونیها صورت گرفته و بسیاری از محدودیتهای قانونی در تامین مالی تعاونیها برداشته شده و تعاونیها مجاز به حضور در تمامی عرصه ها از جمله بانکداری بیمه شدهاند. در این راستا سعی شده است چارچوب مدلهای سنتی در حوزه تامین مالی داخلی و خارجی تعاونیها شکسته و ابزارهای نوین جایگزین آن شود به طوری که چارچوب مدل سازمانی تعاونیها در ایران از مدل سنتی به سمت مدل تعاونیهای سهامی- سرمایه گذار- که هم اکنون در کشورهایی با بنیانهای نظری و عملی قوی در حوزه تعاون به کار برده می شود- تبدیل شده و راهبرد تامین مالی تعاونیها نیز از تامین مالی سنتی به سمت تامین مالی حمایتی و به خصوص تامین مالی مستقیم گرایش پیدا کرده است. ارزیابی دیدگاههای خبرگان همچنین نشان داد که مدل سازمانی تعاونی سنتی در تامین مالی تعاونیها در ایران موثر نبوده و سایر مدلهای سازمانی و به خصوص مدل سازمانی تبدیل شدن به شرکت سرمایهمحور بسیار موثر بودهاند. در خصوص راهبرد های تامین مالی نیز به جز روشهای بدهی فرعی در راهبرد تامین مالی سنتی، ذخیره سرمایه در واحد در راهبرد تامین مالی حمایتی و دریافت وثیقه از اعضا در راهبرد تامین مالی مستقیم، سایر روشهای این راهبردها موثر بودهاند
The current article is the result of a field research conducted in 2008 aiming to examine the grounds in which organizational models and modern cash raising strategies are implemented. For this purpose، the viewpoints of 31 experts in the cooperation sector were evaluated. The findings of this study showed that by communicating the general policies of the 44th Article of the Constitution، fundamental changes will occur in the organizational model of the cooperative and cash raising strategies، lifting many of the legal restrictions for cash raising cooperatives and allows cooperatives to enter various fields، including banking. For this purpose، it's been tried to shatter the framework of traditional models in local and foreign cash raising and replacing them with modern tools so that the framework of cooperatives' organizational model in Iran transforms from traditional model to joint stock cooperatives (i.e. investors) which are now implemented in countries with strong theoretical and practical structure. Cooperatives' cash raising strategy also shall incline towards support cash raising، especially direct cash raising instead of traditional cash raising strategy. Evaluating the viewpoints of experts also showed that traditional cooperative organizational model has been ineffective for cash raising and other organizational models، especially the organizational model of transforming to capital based company، has been very effective. Cash raising strategies has also been effective، except subsidiary debt methods in traditional cash raising strategy، capital reserves in the unit in the support cash raising strategy and receiving securities from members in the direct cash raising strategy.
Machine summary:
فهرست سید شمس الدین حسینی،امیر رضا سوری سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی؛راهبرد اجرای شیوههای نوین تأمین مالی تعاونیها در ایران صفحه 1 حسین صفری،خسرو آریانفر،عباس ابراهیمی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی مصرف برتر صفحه 33 ناصر میرسپاسی،غلامرضا معمارزاده طهران، رضا شفیعزاده مدل مدیریت منابع انسانی بخش تعاون صفحه 35 راضیه گندمزاده،داود ثمری عوامل مؤثر بر گرایش کشاورزان به عضویت در تعاونیهای تولید شهرستان طبس صفحه 19 سازمانی تعاونیها در ایران از مدل سنتی به سمت مدل تعاونیهای سهامی-سرمایهگذار-که هم اکنون در کشورهایی با بنیانهای نظری و عملی قوی در حوزه تعاون به کار برده میشود- تبدیل شده و راهبرد تأمین مالی تعاونیها نیز از تأمین مالی سنتی به سمت تأمین مالی حمایتی و بهخصوص تأمین مالی مستقیم گرایش پیدا کرده است.
در این روش باید میزان وجوهی که در نظر است بهطور سالانه به عنوان ذخیره از خالص عایدات کنار گذارده و در قانون و اساسنامه شرکت تعیین شود (همان منبع،12).
Compulsory Share Contribution Schemes -ذخیره ما زاد برگشتی(صدور سهام بیشتر از میزان سود)1:بخشی از سود تعلق گرفته به اعضا عمدتا براساس میزان استفاده آنها از خدمات تعاونی برای تأمین مالی صدور سهام جدید به کار گرفته میشود.
در این روش لازم است نوع خاصی از سهام با شرایط مربوط به ارزش آن، محدودیت انتقال و نرخ بازگشت آن در قانون یا اساسنامه تعاونی تعیین شود(همان منبع،03).
با توجه به اینکه هدف از توزیع پرسشنامه در این پژوهش به دست آوردن اطلاعات مشورتی از خبرگان در مورد مدلهای سازمانی تعاونی و راهبردهای نوین تأمین مالی تعاونیها در ایران بوده،از نمونهگیری غیراحتمالی استفاده شده است.