Abstract:
غالب دین پژوهان ایرانی و پژوهشگران شرقی بر این باورند که بنیاد آیین مسجوس
توسط زردشت نهاده شد و او خود در هجوم قومی بیگانه به قتل رسید. از کناب دینی او دو
نسخه موجود بود: یکی دز کتایخانهی سلظنتی تخت جمشید که یونائیان مهاجم آن را آتش
زدند و نسخهی دیگر در تخت سلیمان که به وسیلهی آنان به غنیمت رفت.
اما روایات اسلامی, زردشت را پیامبر مجوس نمیدانند. از این منظر او داعیهی
پیامبر ی در سر داشت و سرودههایی گرد آورد. میان قوم او اختلاف رخ داد و گروهی به او
گرویدند و گروهی دیگر به مخالفت با او پرداختند. سر انجام از میان مردم بیرون رانده شد و
طعمهی درندگان گردید.
در این روایات شخصی به نام داماس, پیامبر مجوس و کتاب دینی آنان با اندکی
اختلاف به نامهای جاماس, جاماسب و جاماست خوانده شده است. این پبیامیر سر انجام
توسط قوم خود به قتل رسیده و کتاب دینی او سوزانده شده است.
Machine summary:
پیامبر و کتاب مجوس از منظر دین پژوهان و روایات اسلامی علیاصغر منجزی<FootNote No="5" Text=" استادیار علوم قرآن و حدیث دانشکده شهید محلاتی"/> چکیده غالب دین پژوهان ایرانی و پژوهشگران شرقی بر این باورند که بنیاد آیین مجوستوسط زردشت نهاده شد و او خود در هجوم قومی بیگانه به قتل رسید.
در این روایات شخصی به نام داماس، پیامبر مجوس و کتاب دینی آنان با اندکیاختلاف به نامهای جاماس، جاماسب و جاماست خوانده شده است.
پژوهش گران بن لغت اوستا را به اختلاف بیان کردهاند و شاید بهاین دلیل که کلمهی اوستا در این کتاب ذکر نشده است و حتی برخی این دیدگاه رابرگزیدند که این کلمه در هیچ زبان و لهجهی هند و آریایی و ایرانی یافت نمیشود.
پیامبر مجوس در روایات در این باره روایتی از امام صاد 7 نقل شده است که بر اساس آن قوم مجوس نیز همانند همهی اقوام دیگر از نعمت نبوت برخوردار بوده و خداوندپیامبری از میان آنان برای هدایتشان برانگیخته است، اما آنها از آن پیامبر و کتابشروی گردانده و به آن وفادار نماندهاند.
قتل پیامبر مجوس توسط قومش بدون این که نامیاز او ذکر شود در روایت دیگری از امام صاد7 نیز تأیید شده است (تهذیب، 6،175).
نتیجه گر چه اکثر دین پژوهان زردشت را پایه گذار آیین مجوس به شمار میآورندولی روایات اسلامی پیامبری مجوس را به فردی به نام داماست نسبت دادهاند؛کسی که به وسیلهی قومش کشته شده است.