Abstract:
در این مقاله به مساله اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی مرتبط با فعالیتهای اقتصادی پرداخته میشود. فعالیت اقتصادی به فعالیتی اطلاق
میشود که از طریق ان فرد یا گروهی از افراد جامعه با استفاده از فضاء تجهیزات. مواد اولیه و اطلاعات مورد نیازمبادرت به تولید کالا و یا ارائه خدمات
نمایند. اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی بر اساس اولویت و امتیاز فعالیتهای اقتصادی و همراستا نمودن تحقیقات با نیازهای اساسی جامعه.
نوآوری و دستاورد مهم تحقیق میباشد. روش اولویتبندی پیشنهادی. شامل یک فرآیند درو مرحلهای بوده که در مرحله اول. امتیاز موضوعهای تحقیقاتی هر
فعالیت اقتصادی, به صورت مستقل تعیین میگردد. سپس با استفاده از.امتیاز فعالیتهای اقتصادی و نتایج حاصل از مرحله اول, امتیاز نهایی و اولویت آنها
تعیین میگردد. همچنین از یک رویکرد سلسله مراتبی برای بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی استفاده شده است. در پایان روش اولویتبندی و بودجهبندی
ارائه شده» به صورت مطالعة موردی» برای اولویتبندی و بودجهبندی ۲۱ موضوع تحقیقاتی استفاده و نتایج حاصل از آن ارائه شده است.
This article is extracted from a research project entitled “pilot study of science and society survey” that is done as first Survey of public understanding of science and technology، in this from، in Iran and among residents of Tehran. The Problem statement of present paper explains the necessity of doing periodical studies about public attitude and understanding of Science and Technology as a project for monitoring the country’s scientific development. In the theoretical and conceptual framework، we indicate to deficit models (scientific Literacy and public understanding of science) and public participation and engagement، and experiences of other countries have been examined with emphasis on indexes and measures of their surveys. The Main bulk of the paper is constituted by description of data and results of public understanding of science and technology in Tehran، with a comparative view and glance to data from other countries. The questioner of study formulated by a set of open and closed-ended questions، through using the other countries’ experiences and insights obtained from interviews with Iranian experts. Statistical sample is selected by random sampling technique. Data have been analyzed by SPSS and LISREL Softwares. In conclusion section، some new hypothesis have been provided for future study and some suggestions have been proposed for improving the methods of measuring the public understanding of science and technology in Iran.
Machine summary:
"با توجه به مطالب فوق،نوآوری و مهمترین وجه تمایز اینتحقیق شامل موارد زیر است: -ارائه روشی یکپارچه و سیستمی در حوزه تحقیقات ودر سطح ملی -همراستا نمودن تحقیقات با نیازها و دغدغههایاساسی جامعه از جمله اشتغال و توسعه -محور قرار دادن مفهوم فعالیت اقتصادی برایطبقهبندی،اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهایتحقیقاتی -حل مشکل تعیین شاخصهای تصمیمگیری به دلیلتنوع و پراکندگی موضوعهای تحقیقاتی -ارائه روشی ساده با هدف اثربخش و کاربردی نمودنتحقیقات(1)-شورای پژوهشهای علمی کشور در سال 1382 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی منحل گردید ووظایف و مأموریت این شورا به شورای عالی علوم،تحقیقات و فناوری واگذار شد.
(8)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (BSG)i :بودجۀ مورد نیاز گروه فرعی i ام (BEA) :بودجۀ مورد نیاز فعالیت اقتصادی j ام (9)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (BMG)i :بودجۀ مورد نیاز گروه اصلی i ام (BSG)j :بودجۀ مورد نیاز گروه فرعی j ام (10)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (BS)i :بودجۀ مورد نیاز بخش i ام (BMG)j :بودجۀ مورد نیاز گروه اصلی j ام حال اگر بودجۀ مشخص و مجزایی به عنوان بودجۀتحقیقاتی فعالیتهای اقتصادی در نظر گرفته شود،با استفادهاز امتیاز محاسبه شده برای بخشها،میتوان این بودجه رابه هر یک از بخشها تخصیص داد.
همچنین مقایسۀبودجۀ تخصیص داده شده به موضوعهای تحقیقاتی نشانمیدهد که تخصیص بودجه با استفاده از روش پیشنهادی،براساس امتیاز فعالیتهای اقتصادی و موضوعهایتحقیقاتی بوده است.
در این روش ابتدا بودجۀ براساس امتیاز در میانفعالیتهای اقتصادی توزیع و سپس بودجۀ تخصیص دادهشده به هر فعالیت اقتصادی،به ترتیب اولویت و با توجه بهبودجۀ تعیین شده،به موضوعهای تحقیقاتی مربوطهتخصیص داده شده است."