Abstract:
بـر پایه روی آورد ساختاری مبتنی بر تحلیل سطح ارزشهـای حرفه ای (الیزور، 1984)، این پژوهش رابطه بین ارزشهای حرفه ای و کار در حین تحصیـل دانشگـاهی را بررسی کرد. نمونه ای به حجم 400 داتشجو (200 زن، 200 مرد، 200 شاغل و 200 غیرشاغل) از دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگـاه آزاد اسلامی انتخاب شدند و به پرسشنامه ارزشهای حرفه ای (الیزور و دیگران، 1991) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشـان دادند که سطوح ارزشهای حرفه ای در بین دانشجویان شاغل و غیر شاغل معنادار نبودند. زنان در سطوح ارزشهای عاطفی (45/6=F، 011/0 (P<و ابزاری (09/17 =F، 001/0(P< و امکانات (54/11=F، 001/0(P< نمره بالاتری نسبت به مردان به دست آوردند. اثر تعاملی شغل و جنس نیز در هیچ سطحی معنادار نبود.
Machine summary:
"اثرات تجربه کاری برارزشهای حرفهای در دانشجویان stnedutS egelloC fo seulaV kroW no ecneirepxE boJ fo stceffE ehT محمد تقی دلخموشمربی دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران جنوب (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده {IBبر پایه روی آورد ساختاری مبتنی برتحلیل سطح ارزشهای حرفهای(الیزور،1984)،این پژوهش رابطه بین ارزشهای حرفهای و کار در حین تحصیلدانشگاهی را بررسی کرد.
دانشجویانی که در حین تحصیل،کار تماموقت یاپارهوقت را تجربه میکنند،با دانشجویانی که فاقد اینتجربه هستند،چه تفاوتهایی در ارزشهای حرفهای(به منزلۀاصول راهنمای زندگی حرفهای)دارند؟ آیا تجربه حرفهای،جوانان دانشجو را(با ارجاع به نظریۀهویت اریکسون،1968 و مارشیا،1966)باید به منزلۀورود به مسیر هویتجویی شغلی تلقی نمود و تشویق کرد؟ یا اینکه چنین برداشتی یک پیشداوری است و تجربه(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%02314IVRG023G% اولیه کار در دوران دانشجویی،میتواند نقش منفی دررفتارهای حرفهای دانشجویان داشته باشد،و باید آن رانهی کرد؟ و دیگر اینکه،اساسا با توجه به موضعگیریهای نظریدر باب ثبات و تغییر ارزشهای حرفهای،آیا تجربه کارحین تحصیل بردریافت و میزان اهمیت ارزشهای حرفهایدانشجویان مؤثر است؟ نقش مثبت تجربه اولیه کار،از سوی نظریههای تحولیحرفهای مورد تأکید قرار گرفته است.
بحث برمبنای پردازش دادههای حاصل از اجرای«پرسشنامهارزشهای حرفهای»در گروههای دانشجویی،نتایج زیر رادر برداشتند: اثر اصلی شغل برسطوح ارزشهای حرفهای معنادارنیست و گروههای دانشجویان شاغل و غیر شاغل درهیچیک از سطوح کیفیت پیامد(ارزشهای شناختی،ارزشهای عاطفی و ابزاری)و وابستگی نظام-عملکرد(ارزشهای پاداش و امکانات)،ترجیحات متفاوتی ندارند.
اثر اصلی جنس برسطوح ارزشهای حرفهای معناداراست و زنان دانشجو بیش از مردان دانشجو برای سطوحارزشی کیفیت پیامد(ارزشهای عاطفی و ابزاری)،و سطحوابستگی نظام-عملکرد(ارزش امکانات)،ازرش قائل(به تصویر صفحه مراجعه شود) هستند."