Abstract:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی مشکلات خط مشی مجموعهگستری از دیدگاه مدیران
کتابخانههای دانشگاههای مجری دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی شامل
دانشگاههای تربیت مدرس، تهران، فردوسی مشهد، شیراز، علوم پزشکی ایران و شهید چمران
اهواز است.روشن پژوهش پیمایشی است و گردآوری دادهها با استفاده از توزیع 65
پرسشنامه میان مدیران کتابخانههای مورد مطالعه، انجام گرفته است.یافتههای پژوهش
نشان میدهد که اکثریت مدیران جامعه پژوهش فدقد خط مشی مدون مجموعه گسترش هستند در
بررسی مشکلات مدیران جامعه پژوهش در کاربرد خط مشی مجموعهگستری، مشکلات آنها را
میتوان در چهار مقوله مشکلات اداری و مالی، مشکلات فرهنگی و آموزشی، مشکلات
تجهیزاتی کتابخانهها و مشکلات مدیریتی دستهبندی کرد.
Machine summary:
"به عنوان مثال، حقیقی(1356)در پایاننامه خود نتایج حاصل از این پژوهش را بیتوجهی مقامات مسئول دانشگاه به وظایف و هدفهای کتابخانه، نبود برنامهریزی صحیح در امر انتخاب و تهیه مواد، عدم توجه به روزآمد بودن منابع، عدم وجود یک برنامهریزی صحیح برای ارزشیابی مداوم مواد، عدم تخصیص بودجه کافی و کمبود نیروی انسانی متخصص گزارش میکند(4).
سؤال اول:چند درصد از کتابخانههای دانشگاهی مجری دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دارای خطمشی مکتوب مجموعهگستری هستند؟تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که از مجموع 44 کتابخانه مورد تحقیق، 13 کتابخانه(5/29 درصد)واجد خط مشی مجموعه گستری مدون و 31 کتابخانه(5/70 درصد)فاقد چنین خطمشی هستند.
توزیع فراوانی مشکلات مجموعهگستری جامعه پژوهش به تفکیک مدیراناز مجموع 44 نفر مدیر کتابدار و غیر کتابدار 34 نفر(2/ 77 درصد)، عدم تخصیص بودجه در ابتدای سال مالی، 30 نفر(68 درصد)مشکلات مربوط به تأمین ارز، 27 نفر (1/60 درصد)عدم هماهنگی بین کتابخانه و مقامات اداری و مالی دانشگاه، 26 نفر(59 درصد)کمبود نیروی انسانی متخصص، 25 نفر(8/56 درصد)مشکلات مربوط به تأمین ریال تخصیص یافته به ارز، 24 نفر(5/54 درصد) عدم وجود منابع اطلاعاتی کافی موجود در بازار در زمینههای مورد نیاز و عدم وجود کمیتههای فعال، 23 نفر(3/52 درصد)عدم توجه و آشنایی مقامات مسئول دانشگاه به وظایف و هدفهای کتابخانه و همچنین عدم وجود کتابداران متخصص و با تجربه در رأس بخش انتخاب و تهیه مواد را در زمره مهمترین مشکلات خود گزارش کردهاند."