Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوه های فرزند پروری و کاهش نشانه های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری کلیه دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده از پرسشنامه نشانه های مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم)، عده ای دانش آموز با این اختلال انتخاب و از نظر متغیرهایی مانند میزان تحصیلات دانش آموز و والدین، سن، محل زندگی، شدت اختلال، و اختلال های همبود همتاسازی و 40 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای ارزیابی شیوه های فرزندپروری از پرسشنامه فرزند پروری رابینسون، ماندلکو، الس، و هارت (2001)، استفاده شد. مادران گروه آزمایش در جلسات آموزش مدیریت والدین مبتنی بر رویکرد رفتاری بارکلی (1997) شرکت داده شدند. مادران گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری، تفاوت معناداری میان میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در نشانه های اختلال را نشان داده و نمره شدت اختلال گروه آزمایش پس از آموزش کاهش یافته بود. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که نمره شیوه های فرزندپروری خودکامه و سهل گیر مادران کاهش و نمره شیوه مقتدرانه افزایش یافته است. به طور کلی، می توان به این نتیجه رسید که برنامه آموزش والدین (بارکلی، 1997) سبب بهبود شیوه های فرزندپروری مادران و کاهش نشانه های اختلال در فرزندان شده است
Machine summary:
"بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوههای فرزندپروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان طاهره بهمنی 1 دکتر حمید علیزاده 2 تاریخ وصول:29/1/90 تاریخ پذیرش:22/3/90 چکیده - دانشگاه آزاد اسلامیواحد بهبهان - عضو هیأت علمیدانشگاه علامه طباطبائی واژگان کلیدی: Impact of Mother Management Training on Parenting Styles and Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in Children T.
در واقع، به علت تکانشگری و نداشتن توجه به پیامدهای اعمال Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Lees & Ronan Ellis & Bernard خود، رابطه این کودکان با والدین تیره شده و تضاد میان کودک و مادر در سنین پیش دبستانی بیشتر میشود و تا دوران نوجوانی ادامه مییابد (کرونیس 1 و همکاران، 2004).
بارکلی (2002) معتقد است آموزش والدین موجب افزایش شناخت آنان از ماهیت اختلال شده و اعتماد به نفسشان را در خصوص نقش فرزندپروری بالا خواهد برد و نیز به آنها کمک میکند تا رفتارهای نامناسب فرزند خود را کنترل کرده و کاهش دهند و در تربیت آنها Chronis Pliszka Barkley Robiner Bennet احساس موفقیت بیشتری داشته باشند.
در آموزش والدین بر کل خانواده و تأثیر آن بر کودک Weinberg Kuzdin Oliver Anastopolus Hung, Chaol, Tu & Ynag Sonuga-Barke Fabiano Treacy, Tripp & Barid Danforth Schwebel Turner & Sander Murray & Johnston Hous & Sanders تأکید میشود و در مورد نگرانیهای والدین به علل درمان پیش آگاهی فرزندشان، در جلسات آموزش بحث و بررسی میشود و این اطلاعات سبب میشود تا والدین متقاعد شوند که رفتارهای نامعقولی که گاهی اوقات از فرزندشان سر میزند، ارادی و عمدی نیست."