Abstract:
مدیریت دانش از عوامل موفقیت بسیاری از سازمانهای پیشرو در جهان امروز است . در زمینه مدیریت دانش اسلامی و از منظر اهل سنت آثاری هست که در آنها منابع مورد استناد، معدودی از آیات قرآن و یکی دو نقل قول از رسول اکرم (ص ) بوده است . نیودن پژوهشی مستقل از دیدگاه شیعه با توجه به وجود آیات و احادیث بیشتر و کاربردیتر مروی از سایر معصومین (ع )، اصل امامت ولیعصر(عج ) و اجتهاد، انگیزه ای برای رفع شکاف موجود شد. هدف این پژوهش فراهم آمدن زمینه ای برای بهره مندی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی از یکدیگر است . روش این تحقیق ، کیفی با رویکرد پژوهش فرایند چرخه ای تحلیل است . نتایج کلی از مطالعات حاکی از همخوانی مدیریت دانش با مفاهیم و اصول اسلام است تا حدی که میتوان مفاهیم و پایه های مدیریت دانش را با استناد به قرآن ، سنت و سیره معصومین (ع ) و سایر منابع دانش اسلامی بازشناسایی و تعریف کرده و گسترش و توسعه داد و در راستای مدیریت دانش اسلامی مورد استفاده قرار داد. در همین راستا الگوی ترکیبی مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی عرضه شد. چنین مطالعه ای نخستین بار به بررسی تطبیقی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی بر پایه احادیث و تبیین رابطه قرآن و علم بویژه دانش روز از دیدگاه منابع شیعی میپردازد. این پژوهش به عنوان کاری نو در زمینه مدیریت دانش با کاربردهای متعددی که در زمینه های مختلف مذهب شیعی نظیر آموزش ، تبلیغ ، دعوت اسلامی و... میتواند داشته باشد به دانش افزایی در زمینه های یاد شده منجر میشود.
The present paper aims at searching for some essential concepts of modern linguistics in Nasir-e Khosraw’s writings through reading back one of his prose works under the title Jami' al-Hekmatain (written 1069 A.D.). To this end، we have first focused on one of the chapters entitled “andar notgh va kalam va ghowl” (On the Faculty of Language، Discourse، and Speech) as well as some other chapters of the book in order to introduce Nasir-e Khosraw’s linguistic ideas، and then، we have tried to compare these ideas، one by one، with the findings of modern linguistic theories. By doing so and by making reference to theoretical and methodological consequences of the linguistic notions in question، we have indirectly focused on the depth and significance of Nasir-e Khosraw’s viewpoints in relation to language.
Machine summary:
نتیجه گیری زمینه هایی هست که باعث رشد و تقویت اخلاق پاسداری و ایجاد گرایشهای اخلاقی در فرد پاسدار میشود که از جمله این موارد میتوان به یاد خدا و خداشناسی و خدامحوری ، توجه به شأن و جایگاه حقیقی انسان، نگاه امانت انگارانه به کار و مسئولیت ، شناخت صحیح دنیا و آخرت ، ولایت محوری ، جهاد با نفس ، تأمین مالی ، ارتباط با شهیدان و یاد کرد سیره و منش آنان، محبت و اتصال قلبی با اهل بیت (علیهم السلام)، عملگرایی و ...
تهران : مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره).
چ دوم ، تهران : مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره).
در زمینه مدیریت دانش اسلامی و از منظر اهل سنت آثاری هست که در آنها منابع مورد استناد، معدودی از آیات قرآن و یکی دو نقل قول از رسول اکرم (ص ) بوده است .
ابزاری مناسب برای تحقق این معنا بهرهگیری از مدیریت دانش ١ است وآن ، نوع و روشی اسلامی هم دارد که تعامل آنها میتواند به همراه التزام و تعهد عملی و کاربردی به اصول دانش اسلامی، موجب گسترش تمدن و باورهای آن نظیر عدل ، رفاه و استمرار بندگی الله درجهان باشد؛ این فرایند در تفکر شیعی به رهبری ولی عصر(عج ) ادامه دارد.
در مقاله "روش پژوهش فرایند چرخه ای تحلیل ، روشی برای گردآوری ، 1 - Knowledge Management (KM) تحلیل و استنتاج از داده های کیفی پر بعد در مسیر توسعۀ دانش مدیریت اسلامی "الگویی کارکردی از توسعه دانش مدیریت اسلامی عرضه شده است .