Abstract:
امروزه، با نگاهی به سابقه نیم قرنی مطالعات و تحقیقات نظری در تاریخ ایران می بینیم که اجزای نظریه های موسوم به «ماتریالیسم تکاملی تاریخ» و «نظام آسیایی»، گفتمان های نظری مسلط در تحلیل جامعه شناختی ویژگی های تاریخ ایران بوده اند. نظریاتی که دارای اصل و منشا اروپایی، یا اروپایی ـ روسی و ترویج کننده ایدئولوژی مارکسیسم ـ لنینیسم و ارزشهای سرمایهداری و لیبرالیسم غربی هستند. مهمترین معضلات معرفتی حاکم در نظریات مذکور، علیرغم ادعای تبیین های علمی و عینی واقع گرایانه از تاریخ ایران، مبتنی بودن بر نگاه اروپامحوری در دو شکل ایجابی و سلبی، و نادیده گرفتن بخش عمده ای از واقعیات و تجربیات تاریخی ایران است. به طوری که تاریخ و جامعه ایرانی را همواره با معیار میزان شباهت یا متفاوت بودن از تجربیات تاریخی غرب مورد توجه قرار داده اند. بر همین اساس در این پژوهش، تلاش بر آن است مبانی فکری و معرفتی گفتمان های نظری مذکور، در زمینه چگونگی تحلیل جریان و فرجام تاریخ جامعه ایرانی، از منظر نقد گفتمان موسوم به «شرق شناسی»، مورد ارزیابی انتقادی قرار گیرد.
Nowadays it can be gotten; by a glance at half-century precedent of theoretical studies on Iran History، that the circumstances of theories such as “Evolutionary Materialism of History” and “the Asian Order”، the European or euro-Russian theories that promote Marxism-Leninism ideologies and the values of western capitalism and liberalism، have been the predominant theoretical opinions in sociological analysis of Iran History. The most important cognitive problem governing the theories is their dependence on a European points of view، in two positive and negative form، and neglecting a great deal of the realities and experiences of Iran History. They have always assessed the Iranian society and history by the scale of its similarities and differences to the historical experiences of west. So the study of intellectual and cognitive principles of above theories، on the ground of the quality of Iranian society history and criticizing the theory called “Orientalism” are the ultimate goals of present essay.