Abstract:
از جمله معضلات قرن حاضر آشفتگیهای عاطفی و هیجانی در روابط انسانی است. با توجه به نیازمندی به تفکر دربارة تأثیرگذاری تقیدات دینی بر امور انسانی، بهویژه مسائل عاطفی و روانی، این پژوهش با هدف مقایسة سازشیافتگی زناشویی و بهزیستی روانشناختی در دو گروه افراد نمازگزار و غیرنمازگزار انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع علی ـ مقایسهای است. جامعة آماری شامل تمامی دبیران متأهل شهرستان لنگرود در سال 1391 بود که با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای، تعداد 150 نفر انتخاب شدند. از مقیاس سازشیافتگی زناشویی اسپانیر و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. بررسی فرضیة پژوهش با استفاده از تحلیل چندمتغیره، تحلیل واریانس یک متغیره و آزمون T مستقل انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که تفاوت مشاهدهشده بین دو گروه افراد نمازگزار و غیرنمازگزار در سازههای سازشیافتگی زناشویی و بهزیستی روانشناختی از لحاظ آماری معنادار است. بنابراین، میتوان به کارکرد مهم نماز، بهعنوان هستة دین و مهمترین شکل عملی دینداری در انسجام عاطفی و روانشناختی خانواده اشاره نمود.
The emotional disorder affecting human relations is among the serious problems of the current century. Due to the effect of observation of religious injunctions on human life، especially the emotional and mental ones، the present paper aims at comparing marital adjustment and psychological well-being in prayer-performing people with that of non-prayer-performing people. The study is a causative-comparative research in which a descriptive method is used. The statistical universe includes married teachers from Langarood. 150 of them were chosen through multistage cluster sampling and was conducted in 2012. Spanier's marital adjustment scale and Reef's psychological well-being questionnaire were used in this research. Multivariate analysis، univariate variance analysis and independent T-test were used to test the hypothesis. The results of the data analysis show that the difference observed between the prayer-performing and non-prayer-performing was statistically significant in the area of marital adjustment and psychological well-being. Therefore، the important function of prayer، which constitutes the core of religion and most important practical form of religiosity، manifests itself in the emotional and psychological cohesion of family.
Machine summary:
"بر این اساس، انتظار میرود کسانی که نسبت به ارزشهای اسلامی از میزان تعهد و پایبندی بیشتری برخوردارند، دارای سازشیافتگی زناشویی (Marital Adjusment) بیشتری نیز باشند (Spanier, 1976, p.
در پژوهش احمدی و همکاران (1385) به وجود رابطة مثبت معنادار بین میزان سازشیافتگی زناشویی و تقیدات مذهبی اشاره شده است.
نتایج این پژوهش نشان داد که در ارتباط بین زوجین اثرگذاری مثبت مذهب غیرقابل انکار است (Demaris & et al, 2010, p.
بر اساس الگوی بهزیستی روانشناختی، سازه بهزیستی روانشناختی از شش عامل زندگی هدفمند، رابطة مثبت با دیگران، رشد شخصی، پذیرش خود، خودمختاری و تسلط بر محیط تشکیل میشود (Ryff & Keyes, 1995, p.
به منظور بررسی معنیدار بودن تفاوت میانگینهای دو متغیر سازشیافتگی زناشویی و بهزیستی روانشناختی در دو گروه پس از رعایت پیشفرضهای آزمون، تحلیل واریانس چندمتغیره، از این آزمون استفاده شد.
بنابراین، متغیرهای سازشیافتگی زناشویی و بهزیستی روانشناختی، در بین دو گروه از افراد نمونه دارای تفاوت معنادار هستند.
با هدف بررسی سازشیافتگی زناشویی و بهزیستی روانشناختی در افراد نمازگزار و غیرنمازگزار، از آزمون T مستقل نیز استفاده شد که نتایج آن در جدول 4 ارائه شده است.
نتایج پژوهش نشان داد که بالاتربودن میانگیننمره سازشیافتگی زناشویی، در بین افرادی که همیشه و یا بیشتر اوقات نمازهای واجب خودرا میخواندند، نسبت به افرادی که نمازهای واجب خود را نمیخواندند و یا بهندرت و بنا به اجبار اجتماعی، در برخی موارد نماز واجب میخواندند، از لحاظ آماری معنادار است.
یافته دیگر این پژوهش، وجود تفاوت معنادار آماری در سازه بهزیستی روانشناختی بین افراد دو گروه است."