چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی[ پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده بر مقایسه پسران و دختران در میزان حمایت اجتماعی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان مقطع متوسطه تهران بود که به تعداد 535 نفر (285 دختر و 277 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده را تکمیل کردند. مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده در این تحقیق عبارت بود از مقیاس فلمینگ و همکاران (1982) که دارای 25 ماده و در برگیرنده پنج زیر مقیاس فرعی حمایت از سوی خانواده، از سوی نزدیکان، از سوی همسالان، حمایت کلی و بالاخره عقیده درباره حمایت است. اعتبار مقیاس با به کارگیری روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و ضریب مطلوبی معادل 82% بدست آمد. برای بررسی روایی مقیاس یاد شده از روش تحلیل عوامل استفاده شد علاوه بر این نتایج تحقیق نشانگر آن بود که پرسشها دارای هماهنگی درونی بوده وسوالات پرسشنامه از یک عامل کلی اشباع و در نمره کل مقیاس بین پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود ندارد.
This study has been done with the aim of consideration of reliability، validity and normal finding of perceived social support questionnaire. The scale was administered on 535(258 girls and 277 boys) students whom were chosen sing luster random sampling method. The reliability coefficients of the scale were determined using Cronbach’s coefficient alpha. The total reliability coefficient of questionnaire was 82%. The scales validity was measured by factor analysis. There was enough coordination among the questions and the scale’s questions were saturated by general factor، also no significant sex difference exists in the total score.
خلاصه ماشینی:
"در حقیقت، این پژوهش بدنبال پاسخگویی به پرسشهای زیر است: 1) آیا پرسشنامه حمایت اجتماعی برای دانشآموزان دبیرستان از اعتبار کافی برخوردار است؟ 2) آیا مجموعه سؤالهای پرسشنامه حمایت اجتماعی از یک عامل کلی اشباع شده است؟ 3) آیا بین نمرههای حمایت اجتماعی پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود دارد؟ روش شناسی پژوهش جامعه آماری گروه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش همه دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران است.
در نسخه اصلی مقیاس فلمینگ و همکاران (1982) ضریب اعتبار مقیاس را با استفاده از روش اجرای مجدد 7/0 برآورد کردند و حسینی (1375) در مطالعه ای بر روی 230 دانش آموز دبیرستانی ضمن بررسی ارتباط حمایت اجتماعی و سازگاری فردی ضریب اعتبار مقیاس را به روش آلفای کرونباخ برابر 686/0 و روایی مقیاس را از طریق همبستگی درونی مواد پرسشنامه 84/0 بدست آورد.
جدول 1 ضرایب اعتبار (همگونی) و مشخصات آماری مجموعه سؤالات پرسشنامه حمایت اجتماعی تعداد افراد نمونه 535 تعداد گزینه ها در مقیاس 25 میانگین 75/14 انحراف استاندارد 93/4 کجی توزیع 54/0 کشیدگی توزیع 0288/0 ضریب اعتبار به روش آلفای کرونباخ 8163/0 بنابراین در پاسخ به سوال (1) می توان گفت پرسشنامه حمایت اجتماعی از اعتبار کافی برخوردار است.
ب) عامل دوم به ترتیب بار عاملی سؤالهای 16، 19، 17، 15 و 18 را دربر میگیرد و همه این 5 سؤال جزء مقیاس حمایت در کل است که نشان میدهد این مقیاس مستقل از سایر مقیاسهاست، و همانند زیر مقیاسی که در نسخه اصلی پرسشنامه بکار رفته حمایت کلی را میسنجد."