چکیده:
در بررسی موانع تجاری سازی ایده های نو دو رویکـرد وجـود دارد؛ یکـی رویکـرد عینی ، که به بررسی موانع مشهود و قابل اندازه گیری تجاری سازی می پردازد؛ دیگـری رویکرد ذهنی ، که بر ادراکات و برداشت کنشگران از ایـن موانـع تاکیـد دارد. ایـن مطالعه ذیل رویکرد دوم در سنت پدیدارشناسی و با بهره گیـری از تکنیـک مـصاحبة عمیق در گروه های کانونی صورت گرفت . مصاحبه ها با سه گروه شش نفری انجام شد که به صورت هدفمند از بین اعضای بنیاد ملی نخبگان انتخاب شده بودند. مصاحبه ها پس از پیاده سازی و استخراج با استفاده از روش کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. تجربة نخبگان در سه سـطح توصـیفی ، تفـسیری و تبیینـی از شـکل گیـری نخبـه ای معضله دار حکایت می کند که در میدان اقتصادی ـ اجتماعی سوژه ای تنهـا؛ در میـدان آموزشی سوژه ای نابالغ ؛ و در میدان اداری سوژه ای سرگردان است . محققـان مفهـوم ;تحقق نخبگی ; را راه حلی برای پرکردن شکاف میـان رویکـرد عینـی بـه نخبگـان و رویکرد ذهنی به مسئله (تجربة آنان از خود به عنوان نخبه ) ارائه کردند.
خلاصه ماشینی:
در ایران نیز با وجـود آغـاز فرایندهای تجاری سازی و هم گرایی دانشگاه و صنعت ، مطالعة روند تحولات در آموزش عـالی در ایران (عباسی و همکاران ، ١٣٨٨) نشان می دهد مـشکل اصـلی بـین دانـشگاه و صـنعت ایـن است که آموزش های ارائه شده در دانشگاه های کشور متناسب بـا نیازهـای بـازار کـار نیـست و تعداد دانش آموختگانی که در رشتة تخصصی خود به کار گرفته می شـوند کمتـر از ٣٠ درصـد 1 World Intellectual Property Organization (WIPO) است .
در بررسی موانع تجاری سازی ایده های نو، مانند هر مسئلة اجتمـاعی دیگـری ، دو رویکـرد وجود دارد؛ یکی رویکرد عینـی کـه بـه بررسـی امـور عینـی و جنبـه هـای قابـل مـشاهدة مـسئله می پردازد و دیگری رویکرد ذهنی است که بر ادراکات ، آگاهی ، کنش و برداشت از واقعیـت تأکید می کند.
در این تحقیق با تأکید بر نابسنده بودن یافته های رویکرد عینی در بررسی مـسائل اجتماعی ، تلاش شده است با استفاده از تجـارب زیـستة عـاملان عملـی ایـن میـدان ـ صـاحبان ایده های نوـ توصیف و تفسیری از موانع موجـود بـر سـر راه تجـاری سـازی ایـده هـای نخبگـان پدیدار گردد.
٤. یافته ها در این مطالعه تجربة نخبگان از خود به عنوان سوژة مسئله دار، در سه میدان اقتصادی ـ اجتماعی ، آموزشی و اداری و در سه سطح توصیفی ، تفسیری و تبیینی صورت بندی شده است .