چکیده:
فارابی در تقریر نظریه مدینه فاضله بر ریاست و ولایت فقها و مجتهدان تصریح و تاکید کرده است. روش او در مقام توصیف و توجیه ولایت فقیه را میتوان محاکات نامید. محاکات که در آثار فارابی، نامهای دیگری چون: تخییل، مناسبت، مقایسه، تمثیل و تنظیر هم بر آن اطلاق شده، در ادراک و تفهیم معقولات، جایگاه اساسی دارد. فارابی بر آن است که درک ذات معقولات، جز معقولات اولی که در همگان مشترک است، امری ناممکن یا دشوار است و باید تصاویر معقولات را توسط امثال و محاکیات آنها در قوه خیال جمهور ترسیم کرد. وی اصل ولایت فقیه را به منزله بخشی از ریاست فاضله با سه تمثیل مراتب هستی، قوای نفس و بدن سالم تام الاعضا محاکات میکند. وی مشکل را از ناحیه اثبات نمیداند و استدلالی اقامه نمیکند، بلکه عمدتا معطوف به مقام توصیف و ارائه تصور صحیح از ولایت فقیه است.
It has been clarified and emphasized the leadership of jurists and religious authorities by Farabi in the assertion of utopia theory. His method in the description and justification of jurisdiction is called representation. Representation famous for imagination، occasion، comparison، analogy and correspondence in Farabi's work is of fundamental position in the understanding the intellects and making them understood. Farabi believes that knowledge of the essence of intellects except the superior intellects common in all humans is considered as an impossible and complex issue and the illustrations of intellects should be drawn by the examples and their representations in the imagination power of Jomhoor. He represents the principle of jurisdiction as part of virtuous leadership with three allegories of the orders of existence، powers of soul، and all healthy physique. He does not consider the problem on proof's side and does not mention any deduction، but he generally adverts to the description and presentation of true imagination out of jurisdiction.
خلاصه ماشینی:
"او بر آن است که رئیس ثانی باید از شش خصلت برخوردار باشد: یک - حکیم باشد؛ دو - عالم و حافظ شرایع و سنن و روشهایی باشد که رؤسای اول، مدینه را توسط آنها اداره میکردند و همه افعال خود را به دقت بر آنها منطبق نماید، سه - نسبت به مسائلی که شریعتی از گذشتگان دربارة آنها باقی نمانده است، قدرت استنباط داشته و در این استنباط کاملا پیرو رهبران نخستین باشد؛ چهارـ بتواند نسبت به مسائلی که در طول زمان حادث میشود و اساسا در دوران پیشوایان اول مورد ابتلا نبوده است، احکامی به مصلحت مدینه استنباط کند، پنج - قادر باشد با زبان و سخن نافذ، مردم را به سوی شرایع پیشین و نیز به سوی آنچه بر اساس آن شرایع استخراج و استنباط کرده هدایت کند، شش - از توانایی جسمانی بر جنگاوری و فنون رزمی برخوردار باشد.
96 این ویژگیها همان است که در کتاب المله برای ریاست ثانیه، تابعه یا سنیه مطرح شده و در هر سه اثر، یعنی آراء اهل مدینه فاضله، فصول منتزعه و کتاب المله روشن است که رئیس مدینه فاضله فارابی در دوران غیر انبیا یا فقیه مجتهدی با شرایط ویژه است و یا گروهی که در میان ایشان یک یا چند فقیه مجتهد حضور دارد.
بلکه در صدد ارائه تصور صحیح معطوف به ولایت فقیه است و در این مقام، روش محاکات و تنظیر را به کار برده و در سه تمثیل بدن سالم، قوای نفس و مراتب هستی، رئیس مدینه فاضله را به قلب، پزشک و مدبر اول موجودات تشبیه نموده است."