چکیده:
امروزه بسیاری از سازمانها برای استمرار بقای خود در بازار و پاسخگویی مناسب و بهموقع بهنیازهای مشتریان، تاکید زیادی بر مسئلة کیفیت و پیادهسازی استانداردهای ایزو دارند. اما موفقیتپیادهسازی این سیستمها همواره با تردید همراه بوده است. این پژوهش باتوجه به چنین ضرورتی در بینسازمانهای دولتی و خصوصی شهر بوشهر که این سیستمها را پیادهسازی کردهاند انجام شده است. پساز بررسی ادبیات نظری، متغیرهای شناسایی شده به 3 دستة مدیریتی، پرسنلی (کارکنان)، فرهنگی وبرونسازمانی تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. دادههابا استفاده از روش تحلیل تشخیصی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد کهمهمترین متغیرها در تمایز شرکتها در موفقیت اجرای استاندارد ایزو، متغیرهای بهبود مستمر درسازمان، همخوانی برنامة استاندارد ایزو با استراتژی و ساختار سازمانی و وجود ارتباطات صحیح داخلی وخارجی است. بنا به یافتههای این پژوهش، با این سه متغیر،2/88% از سازمانها در سطوح موفقیت در اجرای استاندارد ایزو، درست دستهبندی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
وضعیت متغیرهای پژوهش در سه گروه از سازمانها موفقیتدرا رایاستانداردایزو وامل باال متوسط پایین 32/9 83/2 28/2 تعهد مدیریت به اجرای استاندارد ایزو 52/9 38/9 99/2 آموزش درست کارکنان و مدیران در رابطه با فرآیند استاندارد ایزو 29/9 33/2 32/2 بهکار گیری ابزارهای مدیریتی 31/9 83/2 21/2 نظارت مدیریت 83/2 38/2 32/2 پشتیبان مالی و سرمایهای از استاندارد ایزو 33/2 25/2 83/1 تطابق برنامة استاندارد ایزو با استراتژی و ساختار سازمان 82/2 52/2 52/2 مشارکت کارکنان 22/9 13/2 33/2 ثبت درست دادهها و مستندات جهت شناخت وضعیت موجود 29/9 98/9 39/2 وجود کار تیمی در سازمان 12/9 39/9 85/2 شناخت صحیح از استاندارد ایزو 82/2 25/2 28/2 رسیدگی به کارکنان و رضایتی آنان 23/9 28/2 81/2 فرهنگ حاکم بر سازمان 25/9 33/2 82/2 وجود ارتباطات صحیح داخلی و خارج سازمان 21/9 58/2 12/2 رفتار و شخصیت کارکنان 83/9 81/9 88/2 بهکارگیری استاندارد ایزو در راستای اهداف بهبود کیفیت 22/9 33/2 81/2 بهبود مستمر در سازمان 51/9 28/2 31/2 انتخاب درست مشاور اجرای استاندارد ایزو 13/2 25/2 83/2 توجه به مشتری 88/9 12/2 83/2 تغییر در راهبردهای دولت و رقباء برای اجرای آزمون تحلیل تشخیصی، دو موضوع بایستی مورد بررسی قرار گیرد.
International Journal of Quality & Reliability Management, 17(2), 158-168.
International Journal of Quality & Reliability Management, 17(2), 158-168.
International Journal of Quality & Reliability Management, 17(2), 158-168.