چکیده:
آﻟﻮﻳﻦ ﮔﻠﺪﻣﻦ در ﻣﻘﺎﻟﺔ »ﺑﺎور ﻣﻮﺟﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟« ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر ﻳﻜـﻲ از ﺟﻨﺠـﺎﻟﻲﺗـﺮﻳﻦ و در ﻋـﻴﻦ ﺣﺎل ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬارﺗﺮﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎی ﺗﻮﺟﻴﻪ – ﻳﻌﻨﻲ ﻧﻈﺮﻳﺔ اﻋﺘﻤﺎدﮔﺮاﻳﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪی- را ﺻﻮرتﺑﻨﺪی ﻛﺮده اﺳﺖ. در ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺣﺎﺿﺮ اﺑﺘﺪا ﺗﻼش ﺧﻮاﻫﺪ ﺷـﺪ ﺗـﺎ ﻧﻈﺮﻳـﺔ ﮔﻠـﺪﻣﻦ در ﻗـﺎﻟﺒﻲ ﺳـﺎده و ﻫﻤﻪﻓﻬﻢ ﺑﻴﺎن ﺷﻮد. ﺳﭙﺲ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ اﻳﻦ ﻗﺮاﺋـﺖ از اﻋﺘﻤـﺎدﮔﺮاﻳﻲ ﻓﺮاﻳﻨـﺪی ﻣـﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. اﻳﺮاد ﺷﻴﻄﺎن دﻛﺎرﺗﻲ، اﻳﺮاد ﻛﻠﻴﺖ ﻳﺎ ﺷﻤﻮل، ﻧﺪاﺷﺘﻦ دﻟﻴﻞ ﺑـﺮای اﻋﺘﻤﺎدﭘﺬﻳﺮ داﻧﺴﺘﻦ ﻓﺮاﻳﻨﺪ و وﺿﻌﻴﺖ ﺑﺎورﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از درونﻧﮕﺮی از ﻣﻬـﻢﺗـﺮﻳﻦ اﻳـﺮادات وارد ﺑﺮ اﻳﻦ ﻗﺮاﺋﺖ از اﻋﺘﻤﺎدﮔﺮاﻳﻲ اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﻲ اﻋﺘﺒﺎر و اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ اﻳﺮادات ﺑﺨﺶ دﻳﮕـﺮی از اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ را ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺧﻮاﻫﺪ داد. در ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺸﺎن داده ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﻛﻪ اﻋﺘﻤﺎدﮔﺮاﻳﻲ ﻓﺮاﻳﻨـﺪی ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺣﻞ ﭘﺎرهای از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻧﻈﻴﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﮔﺘﻴﻪ، را دارد.
خلاصه ماشینی:
اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ از اﻳﻨﺠﺎ آﺷﻜﺎر ﻣﻲﺷﻮد ﻛـﻪ ﻳﻜـﻲ از ﻧﻘﺪﻫﺎی اﺻﻠﻲ ﺑﺮوﻧﻲﮔﺮاﻳﻲ ﺑﺮ دروﻧﻲﮔﺮاﻳﻲ اﻳﻦ اﺳـﺖ ﻛـﻪ دروﻧـﻲﮔﺮاﻳـﻲ ﺑـﻪ ﻫـﻴﭻ ﻧﺤـﻮ رﺿـﺎﻳﺖﺑﺨـﺸﻲ ﻣﻔﻬﻮم ﺗﻮﺟﻴﻪ را ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﻧﻤﻲدﻫﺪ و ﺻﺮﻓﺎ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺢ اﻳـﻦ ﻣﻔﻬـﻮم ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﺑﺮﺧـﻲ ﻣﻔـﺎﻫﻴﻢ ﻣﻌﺮﻓﺘﻲ اﻛﺘﻔﺎ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
اﻳﻦ ﻣﻌﻴﺎر دارای دو اﺑﻬﺎم اﺳﺎﺳﻲ اﺳﺖ: )1( اﻓﺰون ﺑﻮدن ﻣﻴﺰان ﺑﺎورﻫﺎی ﺻﺎدق ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺎورﻫﺎی ﻛﺎذب ﭼﻘﺪر ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﭘﻴﺶ از ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳـﻦ ﭘﺮﺳﺶ، ﻻزم اﺳﺖ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع روﺷﻦ ﺷﻮد ﻛﻪ آﻳﺎ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻳﻚ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺘﻮاﻃﻲ ) (categoricalاﺳـﺖ و ﻳـﺎ ﻳﻚ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺸﻜﻚ ) (comparative؟ ﮔﻠﺪﻣﻦ ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد ﻛﻪ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻳﻚ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺸﻜﻚ اﺳﺖ و ﻣﻲﺗـﻮان ﺑﺮﺧﻲ ﺑﺎورﻫﺎ را ﻣﻮﺟﻪﺗﺮ از ﺑﺎورﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﺗﻠﻘﻲ ﻛﺮد.
اﻣﺎ اﮔﺮ ﺷـﺨﺺ ﭼﻴـﺰی را ﻳـﺎدآوری ﻛﻨﺪ ﻛﻪ در اﺻﻞ ﻛﺎذب اﺳﺖ، آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﺔ اﻳﻦ ﻓﺮاﻳﻨﺪ اﻋﺘﻤﺎد ﻛﺮد؟ اﻳـﻦ ﺗـﺄﻣﻼت ﮔﻠـﺪﻣﻦ را ﻣﻠـﺰم ﺳــﺎﺧﺖ ﺗــﺎ ﻣﻴــﺎن دو ﻧــﻮع ﻓﺮاﻳﻨــﺪ واﺑــﺴﺘﻪ ﺑــﻪ ﺑــﺎور ) (belief-dependentو ﻣــﺴﺘﻘﻞ از ﺑــﺎور ) (belief-independentﺗﻔﻜﻴﻚ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪه و ﻧﻈﺮﻳﺔ اﻋﺘﻤﺎدﮔﺮاﻳﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪی را ﺑﺮای ﻫـﺮ ﻛـﺪام از اﻳـﻦ دو ﻗﺴﻢ ﺑﺎور ﺑﻪ ﻃﻮر ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﻣﻄﺮح ﻛﻨﺪ.
ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮد وی اﻳﻦ اﻳﺮاد را ﺑﺎﻃـﻞ داﻧـﺴﺘﻪ و رد ﻣﻲﻛﻨﺪ، اﻣﺎ اﻳﺮاد ﻣﺬﻛﻮر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، از ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳـﻚ ﻣﺜـﺎل ﻧﻘـﺾ ﺑـﺮای ﻧﻈﺮﻳﺔ اﻋﺘﻤﺎدﮔﺮاﻳﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪی ﺑﻪ ﺷﻤﺎر آﻣﺪه اﺳﺖ.
ﮔﻠﺪﻣﻦ در اﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﻋﻘﺐﻧﺸﻴﻨﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ از ﻫﻴﭻ ﻳﻚ از ﺳﻪ ﭘﺎﺳﺦ اﺧﻴﺮ دﻓـﺎع ﻛـﺎﻣﻠﻲ ﺑـﻪ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﻲآورد، ﺑﻠﻜﻪ اﻇﻬﺎر ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ اﻳﺮاد وﻇﻴﻔﺔ اﻋﺘﻤﺎدﮔﺮاﻳﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪی ﻧﻴـﺴﺖ: »آﻧﭽـﻪ ﻣـﺎ ﻓﻲاﻟﻮاﻗﻊ در ﭘﻲ آﻧﻴﻢ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺗﺒﻴﻴﻨﻲ ﺑﺮای اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻛـﻪ ﭼـﺮا ﻣـﺎ ﺑﺮﺧـﻲ ﺑﺎورﻫـﺎ را ﻣﻮﺟـﻪ ﺗﻠﻘـﻲ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ و ﺑﺮﺧﻲ دﻳﮕﺮ را ﻧﺎﻣﻮﺟﻪ.