چکیده:
جهانگردی و مسافرت،بخشی از زندگی اجتماعی است.جهانگردی نه فقط رفت و آمد افراد و سیر و سفر یا مسافرت کاری است،بلکه به مثابه یک پدیده اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد که به روابط میان افراد و ارتباطات انسانی مربوط است.باید توجه داشت که جامعهشناسی جهانگردی قلمروهای متعددی را بررسی میکند(برای مثال رفاه و چارچوب زندگی،فرهنگ،ارتباطات،گروههای اجتماعی،توسعه،برخورد با جوامع گوناگون).اهمیت مطالعه جهانگردی به میان رشتهای بودن آن برمیگردد. هدف مقاله حاضر معرفی اجمالی حوزه تخصصی تازه جامعهشناسی جهانگردی میباشد.ساختار مقاله شامل موارد ذیل است:طرح موضوع،تعریف و اهمیت موضوع،تاریخچه پیدایش،رشد و توسعه جامعهشناسی جهانگردی،سابقه و پیشینه پژوهشهای جهانگردی،مباحث اساسی(انگیزش و ارزشهای جهانگردی،اثرات سه گانه اجتماعی/اقتصادی و زیست محیطی جهانگردی و هم چنین ایدههای نوین و جدید)و مباحث روششناسی پژوهشهای جامعهشناسی جهانگردی با تکیه بر بررسی نگرشهای اجتماعی جهانگردی.
Tourism is an economic phenomenon with important sociocultural implications that acquired a fundamental significance in the last decades of the twentieth century. Sociology is about people and how we live together in social groups. Its subject matter ranges from the study of close interpersonal interactions to transformations in global economic، political and social systems. Most importantly، sociology helps us to grasp the crucial connections between the interpersonal and the global levels. By engaging with sociological theory، social research methods and social policy we are better able to grasp how technological developments and changing values affect our tourism development as a society. Travel has always been central to human history، but mass tourism and the leisure industry is a more recent development. The rapid growth of tourism has been a mixed bag; while it has been an economic boom and encouraged certain types of cultural preservation، it has also brought negative effects، promoting dependency، environmental degradation، and commodification of cultures. This paper will explore tourism not only as an important human activity and industry، but also as a means .to understand of the complex relationship between sociology and tourism. It examines globalisation، global culture and the development of global tourism from a sociological point of view. (Abstract is written by Zargham، Ph.D.)
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 1-مجلات مرجع علمی تخصصی منتشره به زبان انگلیسی به تفکیک سال انتشار،محل انتشار و عنوان مجله2 (به تصویر صفحه مراجعه شود) تاریخچه پیدایش،شکلگیری و توسعه جامعهشناسی جهانگردی2 در طی سی سال گذشته برخی از تمایلات جامعهشناسان اختصاص به جهانگردی داشته است(برای مثال آپوستولوپوآلوس،1995،1993؛بروستاین،1992؛بریتون، 1982؛جعفری،1984،1982،1980،1974،1970؛دان،1981،1977؛دان و کوهن، 1991؛دکات،1979؛گرابارن،1989؛کارچ ودان،1981؛کوهن،1988،1984،1979، 1974،1972؛کات،1979؛فورستر،1964؛لانفانت،1980؛مک کاننل،1992،1976؛ یونگ،1973)که این تلاشها متعاقب رشد جهانگردی به عنوان پدیدهای فرهنگی/ اقتصادی بسیار چشمگیر شده است و علاوه بر آنکه جهانگردی تاثیرات شگرفی در بین کشورهای جهان سوم و هم چنین کشورهای صنعتی ایجاد نموده است.
ب)مباحث فرعی:برخی جامعهشناسان با تظیم عناوین فرعی ولی در عین حال مهم و قابل تامل،به ارایه مباحی در راستای درک بهتر جامعهشناختی جهانگردی در جهان معاصر تکیه میکنند:1)نظام جهانگردی و افراد(تحلیل انگیزش سفر و بررسی پدیدار شناختی تجربه جهانگردی،2)ساختار نابرابری اجتماعی در نظام جهانگردی (جهانگردی،فرهنگ و نابرابری اجتماعی،موقعیت و چگونگی روابط جنسیتی و طبقه اجتماعی در اشتغال جهانگردی)،3)جهانگردی،توسعه نیافتگی و وابستگی(با تاکید بر وضعیت جهانگردی در کشورهای جهان سوم)،4)جهانگردی و نهادهای اجتماعی (مواجهه اقتصاد و صنعت جهانگردی،جهانگردی و خانواده،سیاسی شدن جهانگردی)،5)جهانگردی و تغییرات اجتماعی(علایق جنسیتی و اقتصادی در پیشرفت و توسعه جهانگردی،روابط متقابل بین اجزا درونی جهانگردی به مثابه شیوه تولید)(آپوستولوپوآلوس،2000)نهایت آنکه کوهن(1984)نیز به ارایه چارچوبی در خصوص جامعهشناسی جهانگردی پرداخته است:الف)جهانگرد،ب) روابط متقابل جهانگرد و محل اقامت،ج)توسعه و ساختار نظام جهانگردی و د) بررسی اثرات جهانگردی در قلمروهای مختلف."