چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار بر خودراهبری و پیشرفت درسی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی90-89، به تعداد 12192 نفر بود. 105 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به این صورت که از سه ناحیه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه ناحیه 3 و از این ناحیه تعداد 4 کلاس انتخاب شد. قرار دادن گروه¬ها بعنوان گواه و آزمایش نیز بصورت تصادفی انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خود- راهبری فیشر با 41 گویه و پایایی 82/0و آزمون پیشرفت تحصیلی بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که بین نمرات خود- راهبری دانش آموزان گروه¬های گوناگون تفاوت معنی¬داری وجود داشت (p<0/05). هم¬چنین بین مقدار یادگیری دانش آموزان گروه¬های گوناگون تفاوت معنی¬داری وجود داشت (p<0/05)، ولی بین مقدار یادداری دانش¬آموزان گروه¬های گوناگون، تفاوت معنی دار نبود.
خلاصه ماشینی:
بین نمرات خود-راهبری دانش آموزان چهار گروه (آموزش دیده با محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار، محتوای رایج با کمک نرم افزار، محتوای رایج ، محتوا مبتنـی بـر فراشـناخت ) تفاوت معنیداری وجود دارد.
یافته های پژوهش در این پژوهش ، فرضیه ی نخست به بررسی تفاوت بین میانگین نمرات خود-راهبـری دانـش - آموزان چهار گروه (آموزش دیده با محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار، محتوای رایج بـا کمک نرم افزار، محتوای رایج ، محتوای مبتنی بر فراشناخت ) پرداخته است .
برای بررسی این که بین گروه های چهارگانه از نظر خود-راهبری، تفاوت معنادار آمـاری وجـود دارد از آزمون تجزیه و تحلیل یک طرفه واریانس استفاده شد که نتایج آن در جدول (١) آمده است .
فرضیه سوم پژوهش : بین مقدار یادداری دانش آموزان چهار گروه (آموزش دیده با محتـوای مبتنـی برفراشناخت با کمک نرم افزار، محتوای رایج با کمک نرم افـزار، محتـوای رایـج ، محتـوا مبتنـی بـر فراشناخت ) تفاوت معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش ، فرضیه نخست به بررسی تفاوت بین میانگین نمـرات خـود-راهبـری دانـش - آموزان چهار گروه (آموزش دیده با محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار، محتوای رایج بـا کمک نرم افزار، محتوای رایج ، محتوا مبتنی بر فراشناخت ) پرداخته است .
Effective use of metacognition and cognitive strategies to improve the composition of students with learning disorders in primary school&quot;, Journal of Psychology and Educational Sciences.