چکیده:
حقوق بیمار یکی از محور های شاخص در تعریف استانداردها جهت اعمال حاکمیت خدمات بالینی است. به طوری که واژه حقوق در تمام زبان ها به معنای آنچه راست وسزاوار است، تعریف می شود. حقوق بشر وحقوق بیمار نیز به همین شکل تعریف می شوند. لذا دیدگاه پرستاران و بیماران نسبت به عوامل سازمانی مرتبط بارعایت حقوق بیماران در اجرای این حقوق حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل سازمانی مرتبط با رعایت حقوق بیماران از دیدگاه پرستاران و بیماران صورت گرفته است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که طی آن 60 پرستار و 160 بیمار از بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام جامعه پژوهش را تشکیل دادند. نمونه گیری با روش سرشماری انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر 40 سوال برای جامعه بیماران و 36 سوال برای جامعه پرستاران بود. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوی و اعتبار صوری و برای تعیین پایایی از روش آزمون مجدد استفاده شد. جمع آوری اطلاعات بیماران، از طریق مصاحبه پژوهشگر با واحد های مورد پژوهش کامل گردید ودر جامعه پرستاران توسط خود آن ها تکمیل گردید. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS 16 مورد تحلیل قرارگرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که از دیدگاه پرستاران ارائه مراقبت، به موقع با میانگین وزنی 2/80 (86/7 درصد) و از دیدگاه بیماران ارائه مراقبت، همراه با احترام با میانگین وزنی 2/49 (73/1 درصد) از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. همچنین مهم ترین عوامل سازمانی مرتبط با رعایت حقوق بیمار از دیدگاه پرستاران تناسب تعداد پرستار با بیمار با میانگین وزنی 2/90 (91/7 درصد) بود. این در حالی است که ازدیدگاه بیماران عبارت احساس امنیت روانی در پرستاران بر رعایت حقوق بیماران با میانگین وزنی 2/91 (93/1 درصد) از بیشترین اهمیت برخوردار است. با توجه به نتایج پژوهش بین دیدگاه پرستاران و بیماران مورد مطالعه از رعایت حقوق بیمار تفاوت وجود دارد، اما اختلاف قابل توجهی میان دیدگاه دو گروه در مورد عوامل سازمانی مرتبط با رعایت حقوق بیمار به چشم نمی خورد. پیشنهاد می شود پژوهش های مشابهی از دیدگاه سایر کادر درمانی، نظیر پزشکان و ماماها انجام گیرد.
خلاصه ماشینی:
"). لذا در سال 1061 برای اولینبار منشور حقوق بیمار در ایران 442 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 تدوین و از سوی معاونت سالمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابالغ گردید که در سالهای اخیر مالحظات فراوانی در جهت حفظ حقوق بیماران مورد توجه قرار گرفته است و در نهایت در سال 0061 متنی جامع در مورد حقوق بیمار، منشور حقوق بیمار در ایران با نگاهی نو و جامع و با هدف تبیین حقوق گیرندگان خدمات سالمت و رعایت موازین اخالقی در عرصه درمان تدوین بررسی عوامل سازمانی مرتبط با رعایت حقوق بیماران از دیدگاه پرستاران وبیماران ...
جدول فوق نشان میدهد در مورد عوامل سازمانی مرتبط با رعایت حقوق بیمار دو عبارت 7 و 0 به ترتیب «تناسب تعداد پرستار با بیمار بر رعایت حقوق بیمار مؤثر است» با میانگین وزنی 64/2 و «کاهش ساعت کاری پرستاران بر رعایت حقوق بیماران مؤثر است» با میانگین وزنی 70/2 عباراتی بودند که از 112 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 دیدگاه پرستاران به عنوان مهمترین عوامل سازمانی مرتبط با رعایت حقوق بیمار مشخص شدهاند.
در مورد عوامل سازمانی مرتبط با رعایت حقوق بیمار از دیدگاه پرستاران دو عبارت «تناسب تعداد پرستار با بیمار بر رعایت حقوق بیمار مؤثر است» با میانگین وزنی 64/2 (7/14 درصد) و «کاهش ساعت کاری پرستاران بر رعایت 112 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 حقوق بیماران مؤثر است» با میانگین وزنی 70/2 (64%) عباراتی بودند که از دیدگاه پرستاران به عنوان مهمترین عوامل سازمانی مرتبط با رعایت حقوق بیمار مشخص شدهاند."