چکیده:
امروزه الکترونیکی شدن و دسترسی به فضای مجازی امکانات و تسهیلات زیادی را برای افراد در امر یادگیری فراهم نموده است و تنوعی از رسانه ها که به واسطة آن افراد می توانند یاد بگیرند را فزونی داده است . نمونه ای از این رسانه های جدید که به اشتراکگذاری آن در اینترنت هم به سادگی ممکن می باشد، پادکست ها (podcast) می باشند. این رسانه با توجه به سادگی تولید و به کارگیری آسان توسط کاربر می تواند در امر آموزش و یادگیری مفید واقع شده و در بسیاری از درسها و کلاسها جایگزین سخنرانی ها شوند بدون این که هیچ گونه تاثیر زیانآوری بر روی پیشرفت دانش آموزان داشته باشند. از طرف دیگر، این رسانه می تواند در آموزش از راه دور مفید واقع شده و همچنین فرصت هایی را برای یادگیری غیرهمزمان فراهم کند و روش منحصر به فردی برای مرور کردن مطالب می باشد. از آنجایی که پادکست ها می توانند منافع بسیاری را برای یادگیرندگان به ارمغان آورند، در این مقاله به معرفی آنها پرداخته می شود. ابتدا ویژگی ها و انواع پادکست ها بیان می گردد و در ادامه به صورت مختصر مراحل تولید آنها شرح داده می شود در نهایت نیز مراحل به کارگیری آنها در امر آموزش ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
"این فایل های صوتی به صورت آنلاین در دسترس هستند، بنابراین دانش آموزان ممکن است به منظور مرور مواد آموزشی (مانند سخنرانی )، آنها را دانلود کرده و در خارج از کلاس در یک زمان و مکان مناسب به آنها گوش دهند جمع آوری پادکست ها در کل دورههای آنلاین خیلی بیشتر از حد معمول است (بولیگر، ساپاناکورن و بوگز (Boggs &Bolliger, Supanakorn )، ٢٠١٠).
اخیرا، کارهای دانش آموزان و موادی که آنها برای کلاس آماده می کنند از طریق پادکست کردن می باشد که می تواند جایگزین رسانه های چاپی در سخنرانی ها شود (اوزندر و گونگور (rngoGu &zdener O)، ٢٠١٠).
با توجه به امکانات و منافعی که پادکست مخصوصا در امر آموزش و یادگیری می توانند برای ما ایجاد نماید و همچنین کارایی هایی که این رسانه می تواند در آموزش داشته باشد و از طرف دیگر با توجه به نتیجه پژوهش هایی که اثربخشی این رسانه را در موارد زیادی مؤثر دانسته اند (بولیگر و همکاران (et al &Bolliger )، ٢٠١٠؛ مگ (Maag)، ٢٠٠٦؛ مولینا (Molina)، ٢٠٠٦؛ اوزندر(zdenerO)، ٢٠١٠)، ضروری می نماید بررسی های بیشتری در جهت شناخت و استفاده بهینه تر از آن صورت گیرد.
در مورد پادکست ها در این مرحله لازم است معلم پادکست مورد نظر را کاملا بررسی کرده تا مشخص شود که آیا آن پادکست خاص می تواند در جهت رسیدن به اهداف درس کمک کننده باشد یا نه ؟ یافتن پاسخ برای این سؤال بسیار ضروری است چون ممکن است بعضی مواقع نام تبلیغاتی یک رسانه (در اینجا پادکست ) ما را فریب دهد و از آن در آموزش استفاده کنیم ."