چکیده:
هدف این مطالعه تعیین ارتباط حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان بود. این پژوهش مطالعه همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان سال دوم
متوسطه ی شهر اردبیل در سال 1388 است. آزمودنی های پژوهش شامل 480 دانش آموز دختر و پسر بود که با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی چند مرحل های انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از
مقیاس های اضطراب ریاضی و حرم خود و خودکارآمدی استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که مولفه های حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان همبستگی تحلیل معنی داری دارند (P>0/001) تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای حرمت خود، خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی هیجانی به ترتیب قوی ترین پیش بینی کننده اضطراب ریاضی در دانش آموزان است. نتایج مطالعه نشان داد که اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر به طور معناداری از اضطراب ریاضی دانش آموزان پسر بیشتر است (P>0/01). همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب . ریاضی دانش آموزان رشته های ریاضی و تجربی با علوم انسانی تفاوت معناداری وجود دارد.(P>0/001)
The aim of the present research was to
determine the relationship of self-esteem and selfefficacy
to mathematical anxiety in students. This is a
correlation study. The population of this study includes
all second-grade high school students of Ardabil
enrolled in the 2009-2010 academic year. The research
sample consisted of 480 male and female students who
were selected through multistage random sampling. To
collect data, a mathematics anxiety rating scale, selfesteem
scale and self-efficacy scale were used. The
results of Pearson’s correlation analysis showed that
self-esteem and self-efficacy are positively associated
with mathematical anxiety in students (p<0/001).
Multiple regression analysis showed cognitive selfesteem,
academic self-efficacy and emotional selfefficacy
to be the best predictors mathematical anxiety
in students. Findings also revealed a significant
difference between the mathematics anxiety of male
and female students (p<0/01). Significant differences
were also noted in the mathematical anxiety of students
majoring in humanities and those majoring in science or
mathematics (p<0/001).