چکیده:
هدف اصلی این مطالعه تعیین ارتباط علاقه به ادبیات کودک و
نوجوان با رشد اجتماعی دانش آموزان است. جامعه ی آماری این پژوهش
کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش اردبیل در سال تحصیلی 89-1388 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای نمون های به حجم 617 نفر انتخاب شد. ماهیت موضوع و اهداف مطالعه ایجاب می کرد که از روش
تحقیق همبستگی استفاده شود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش
شامل پرسشنامه ی محقق ساخته، آزمون رشد اجتماعی و تست ریون
است. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که به ترتیب کتاب ها و
مجلات ورزشی، علمی، و تاریخی به طور مثبت و کتاب های شعر به طور
منفی در رشد اجتماعی دانش آموزان موثرند. در این مطالعه کتاب ها و
مجلات ورزشی نقش بیشتری در رشد اجتماعی دانش آموزان دارند.
همچنین این بررسی به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی نیز انجام گرفت.
The main goal of this study was to
determine the relationship between interest in
literature and social development of students. The
population of this study comprised all male and
female students enrolled in the fifth, sixth and
seventh grades in educational zones 1 and 2 in
Ardabil during the 2010-2011 academic year. A
sample of 617 individuals was selected using a multistage
randomized cluster sampling procedure. In
keeping with the aims of the study, a correlational
research method was used. The tools used in this
study included a researcher constructed
questionnaire, a test of social development and
Raven’s Progressive Matrices. Multiple regression
analysis showed that books, sports, science, and
history magazines contribute positively, while poetry
and art books contribute negatively to the prediction
of social development. In this study, books and sports
magazines played a greater role in the prediction of
students' social development. Gender and grade
differences in social development were also explored.