چکیده:
پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی بررسی عملی بودن، اعتبار، بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی ونرم یابی مقیاس هوش هیجانی در دبیرستانهای دولتی شهر تهران به اجرا درآمد. برای این منظور، نمونه ای با حجم 546 نفر از دبیران دبیرستانها که شامل 269 دبیر زن و 277 دبیر مرد بود، به روش نمونه برداری چندمرحله ای انتخاب شد. سپس، پرسشنامه ای شامل 98 ماده به منظور سنجش هوش هیجانی بر روی آنها اجرا گردید. این آزمون، بر پایه طیف لیکرت در یک مقیاس 4 درجه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم، بود. به منظور به دست آوردن همبستگی هر ماده با نمره کل مجموعه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و برای مجموعه 98 ماده ای ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.745 به دست آمد. پس از حذف 15 ماده که همبستگی ضعیفی با کل تست داشتند و از لحاظ آماری بی معنا بودند، برای مجموعه 83 ماده ای، ضریب 0.751 برآورد شد. برای بررسی روایی سازه و این که این مقیاس از چه عواملی اشباع شده است، از روش تحلیل عاملی استفاده شد. مقدار کفایت نمونه برداری برابر 0.66770 و معنادار بودن آن حاکی از وجود شرایط مناسب جهت اجرای تحلیل عاملی بود. پس از حذف سوالات نامناسب و با استفاده از تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس و با توجه به ماتریس عاملی، نمودار شیب دار و درصد واریانس تبیین شده، از مجموعه 83 ماده ای باقیمانده، تعداد 14 عامل استخراج شد. همچنین، این پژوهش نشان داد هوش هیجانی دبیران در حد متوسط است.
خلاصه ماشینی:
پس از حذف سوالات نامناسـب و با استفاده از تحلیل مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس و با توجه به ماتریس عاملی ، نمودار شـیب دار و درصـد واریانس تبیین شده ، از مجموعه ٨٣ ماده ای باقیمانده ، تعداد ١٤ عامل استخراج شد.
ابـزار اندازه گیری پژوهش حاضر را پرسشنامه ٩٨ سؤالی تشکیل می دهد که بـر اسـاس نظریـات هـوش هیجـانی گلمـن (٢٠٠١) و بر اساس چهار عنصر شایستگی فردی ، شایـستگی اجتمـاعی ، مـدیریت خـود و مـدیریت روابـط توسـط لشگری (١٣٨١) تهیه و بر روی دانشجویان دانشگاههای تهران اعتباریابی شده اسـت .
مشخصه های آماری اولیـه که با اجرای تحلیل مؤلفه های اصلی به دست آمد، نشان می داد که ارزش ویـژه ٣٦ عامـل بزرگتـر از یـک اسـت و میزان تبیین واریانس مشترک بین متغیرها برای این ٣٦ عامل بر روی هم برابر با ٦٤/١ درصد کـل واریـانس متغیرهـا بود.
میزان اشتراک مواد مجموعه ٩٨ سؤالی پرسشنامه هوش هیجانی از طریق تحلیل مؤلفه های اصلی به دست آمـده در جدول ٣ نشان داده شده است .
بر اساس روش تحلیل مؤلفه های اصلی و چرخش به شیوه واریماکس با توجه به ماتریس عاملی ، نمودار شیب دار، و درصد واریانس تبیین شده از مجموعه ٨٣ سؤالی باقیمانده ، تعداد ١٤ عامل استخراج شد.