چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ابعاد چندگانه رضایت از زندگی نوجوانان دارای ساختار خانواده آسیب دیده و
آسیب ندیده بود. صد و بیست و دو دانش آموز دوره راهنمایی شهر تهران از طریق مقیاس رضایت از زندگی چند بعدی(هوبنروهمکاران، 1994 )، و سئوال های بسته پاسخ که ساختار خانواده را تعیین می ساخت، مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد، بین نوجوانان دارای ساختار خانواده آسیب دیده و ندیده د ر بعد رضایت از خانواده تفاوت معنادار وجود دارد. اما در سایر ابعاد رضایت از زندگی شامل (دوستان، مدرسه، محیط زندگی و خود) تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج بر اساس نقش خانواده و ساختار آن در رضایت از زندگی مورد بحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد، بین نوجوانان دارای ساختار خانواده آسیب دیده و ندیـده در بعـد رضـایت از خـانواده تفاوت معنادار وجود دارد.
7. Multidimensional Life Satisfaction (MSLSS) 54 زندگی(شامل رضایت از خانواده،دوستان،محیط زندگی،مدرسه و خود)را مورد سنجش قرار می دهد.
یافته ها میانگین و انحراف استاندارد برای ابعاد ٥ گانه و کل رضایت از زندگی در جدول ١، ارایه شده است و نشان می دهد که رضایت از زندگی کل برای نوجوانان دارای ساختار خانواده آسیب ندیده و آسیب دیده به ترتیـب برابـر بـا ٣/١٤ و ٣/٠٦ بود.
نتایج حاصـل از ضریب همبستگی نشان داد بین نمره های رضایت زندگی و ابعاد آن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
ـ بین رضایت زندگی و بعد خانواده ٠/٧٣ رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
ـ بین رضایت زندگی و بعد خود ٠/٥٨ رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتایج این تحلیل در جدول شماره ٣ ارایه شده است و نشان می دهـد کـه در بعد رضایت خانواده بین دانش آموزان دارای ساختار خانواده آسیب دیده و آسیب ندیده تفـاوت معنـادار وجـود دارد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد نوجوانانی که با هر دو والد زیستی خود زندگی می کنند(خانواده های آسـیب ندیده) دارای میزان بالاتر رضایت زندگی در بعد خانواده در مقایسه با نوجوانان دارای خانواده های آسیب دیده(تک والد و از نو شکل گرفته ) هستند،و این تفاوت معنادار است .
Environmental event life satisfaction reports of Adolescent: A test of cognitive mediation school psychology international,22, 320-336.
Family structure, father involvement , adolescent behavioral outcomes.