چکیده:
این مطالعه رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش در سازمان های دولتی را در دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری این تحقیق شامل 662 نفر از کارکنان رسمی ستادی در دو سطح مدیریت و کارشناس در وزارتخانه های مذکور می باشد. حداقل اندازه نمونه مورد مطالعه در این تحقیق 248 نفر است که محقق برای تعمیم پذیری نتایج، 15% با آن افزود. برای جمع آوری داده های این تحقیق از دو پرسشنامه به ترتیب پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ارگان و پرسشنامه تسهیم دانش برگرفته از پژوهش دکتر موسی خانی استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و آزمون T-test مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمونهای همبستگی نشان داد که بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن(بجز جوانمردی) و تسهیم دانش در سطح اطمینان 99 % همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که متغیر مستقل( رفتار شهروندی سازمانی) 4/18% پیش بینی کننده واریانس تسهیم دانش می باشد. همچنین مشخص گردید که اختلاف معنی داری در دو وزارتخانه مورد مطالعه از نظر رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
برای جمع آوری داده های این تحقیق از دو پرسشنامه به ترتیب پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ارگان و پرسشنامه تسهیم دانش برگرفته از پژوهش دکتر موسی خانی استفاده شده است .
آیا تفاوت معنی داری در میانگین های پاسخگویی مدیران و کارشناسان جامعه مورد مطالعه ، با توجه به رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد تشکیل دهنده آن و تسهیم دانش وجود دارد؟ روش شناسی تحقیق این تحقیق از حیث مبانی فلسفی پژوهش ، اثبات گرایی از نوع توسعه ای با رویکرد قیاسی و ازحیث صبغه پژوهش ، کمی از نوع رابطه ای می باشد و بصورت میدانی صورت گرفته است .
معادله رگرسیونی تسهیم دانش = وجدان کاری (٠/٢٥٣) + جوانمردی (٠/٢٠٧) + آداب اجتماعی (٠/١٧٠) سوال سوم - آیا تفاوت معنی داری در میانگین های دو جامعه مورد مطالعه با توجه به متغیر رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد تشکیل دهنده آن و متغیر تسهیم دانش وجود دارد؟ سطح اطمینان معنی داری آزمون ٩٥ درصد است و سوال اصلی سوم زمانی مورد قبول است که مقدار معنی داری کمتر از ٠/٠٥ باشد، در غیر این صورت معنی داری تفاوت در میانگین بین دو جامعه با توجه به متغیر مورد مطالعه رد شده و یکسانی میانگین جوامع مورد بررسی با توجه به متغیر مورد نظر پذیرفته می شود.
همچنین بعد وجدان کاری بیشترین تاثیر را در بین ابعاد رفتار شهروندی بر تسهیم دانش دارد که این خود نشان دهنده نکته قابل توجهی است .