چکیده:
ﺑﺴﯿﺎری از ﺷﻬﺮﻫﺎی اﯾﺮان از ﻧﻈﺮ روﻧﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎی ژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژﯾﮑﯽﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺷﻬﺮ اﯾﻼم در ﯾﮏ دﺷﺖ ﻣﯿﺎﻧﮑﻮﻫﯽ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺷﻬﺮ از اﻃﺮاف ﺗﻮﺳﻂارﺗﻔﺎﻋﺎت ﻣﺤﺼﻮر ﺷﺪه و اﯾﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ اﯾﻦ ﺷﻬﺮ را ﻣﺤﺪود ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎ و ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎی ژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮ اﯾﻼمو ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﺨﺎﻃﺮات ﻧﺎﺷﯽ از ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی ژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮﭘﺎﯾﻪی روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﻣﯿﺪاﻧﯽ و اﺳﺘﻔﺎده ازﻧﺮم اﻓﺰار GISو ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ AHPو ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار Expert Choiceاﻧﺠﺎمﺷﺪه اﺳﺖ و ﻃﯽ آن ﻧﻘﺸﻪ ﭘﻬﻨﻪ ﺑﻨﺪی ﺟﻬﺎت ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮ اﯾﻼم ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ.ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ در اﻧﺘﺨﺎب ﻣﮑﺎن ﺷﻬﺮ اﯾﻼم درﮔﺬﺷﺘﻪ ﻋﻮاﻣﻞژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ، زﻣﯿﻦ ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﻣﺤﯿﻄﯽ ﮐﻢ ﺗﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎیژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻮﭘﻮﮔﺮاﻓﯽ و ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻫﺎی داﻣﻨﻪ ای، ﻓﺮوﻧﺸﺴﺖ زﻣﯿﻦ و ﻓﺮﺳﺎﯾﺶ، اﻓﺰاﯾﺶﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ و ﻣﺨﺎﻃﺮات ﻣﺤﯿﻄﯽ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد ﺑﻪ ﺟﺰ اراﺿﯽ دﯾﻢ واﻗﻊ درﺷﻤﺎل ﻏﺮب ﺷﻬﺮ اﯾﻼم، ﺳﺎﯾﺮ ﺟﻬﺎت ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﯿﺐ و ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ در ﺣﺮﯾﻢ ﻣﺴﯿﻞ ﻫﺎ و ﺣﺮﮐﺎت داﻣﻨﻪ ای، ﻣﺨﺎﻃﺮه آﻣﯿﺰ ﺑﻮده و در روﻧﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻣﺤﺪودﯾﺖ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
" 1 )Analytic Hierarchy Process (AHP Saaty,T 2 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ آﻣﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ، ﺷﻤﺎره 51 21 از آﻧﺠﺎﮐﻪ ﺷﻬﺮ اﯾﻼم در ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی ﺷﻤﺎل- ﺷﻤﺎل ﺷﺮق، ﺷﺮق وﺟﻨﻮب ﺷﺮق ﺑﻪ دﻟﯿﻞ وﺟﻮد ﺷﯿﺐ زﯾﺎد، وﺟﻮد ﺳﺎزﻧﺪه ﻫﺎ ی ﻓﺮﺳﺎﯾﺶ ﭘﺬﯾﺮ)در ﻣﺤﺪوده ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﺮﺳﺎﯾﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺘﺄﺛﺮ از ﺳﺎزﻧﺪ ﻫﺎی ﺳﺴﺖ و ﻧﻔﻮذ ﭘﺬﯾﺮ ﺷﯿﻞ و ﻣﺎرن ﺳﺎزﻧﺪ ﻫﺎی ﭘﺎﺑﺪه و ﮔﻮرﭘﯽ و ﺗﺨﺮﯾﺐ ﭘﻮﺷﺶ ﮔﯿﺎﻫﯽ در اﺛﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮ اﯾﻼم ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ(، رﯾﺰش و ﺳﯿﻞ، ﻣﻮاﺟﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز و ﻣﺤﺪودﯾﺖ در روﻧﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد وﺑﺎ ﺗﺠﺎوز ﺑﻪ ﺣﺮﯾﻢ ﻣﺴﯿﻞ ﻫﺎ در اﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎ)ﺑﺎن ﺑﺮز، ﻫﺎﻧﯿﻮان( ﺳﺒﺐ اﯾﺠﺎد ﺧﺴﺎرت ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ روﻧﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺷﻬﺮ اﯾﻼم در اداﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﻣﺤﺪوﯾﺖ ﻫﺎی ﺷﯿﺐ و ﺗﻮﭘﻮﮔﺮاﻓﯽ و ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻫﺎی داﻣﻨﻪ ای و ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ، ﻓﺮوﻧﺸﺴﺖ زﻣﯿﻦ و ﻓﺮﺳﺎﯾﺶ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز و ﻣﺨﺎﻃﺮات ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻣﻮاﺟﻪ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻏﯿﺮ اراﺿﯽ دﯾﻢ واﻗﻊ در ﺷﻤﺎل ﻏﺮب )ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﮑﺎن ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ آﺗﯽ( ، ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻦ در ﺣﺼﺎر ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮ اﯾﻼم وﺟﻮد ﻧﺪارد و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺟﻬﺎت ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺸﮑﻼت اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﯿﺐ و ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ در ﺣﺮﯾﻢ ﻣﺴﯿﻞ ﻫﺎ و ﺣﺮﮐﺎت داﻣﻨﻪ ای و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﺨﺎﻃﺮه آﻓﺮﯾﻦ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻟﺬا ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻣﺤﺪودﯾﺖ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ."