Skip to main content
فهرست مقالات

پایه های نظری اخلاق کارگزاران

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 35 تا 62)

کلیدواژه ها : اخلاق ،ماهیت انسان ،علم اخلاق ،اخلاق کارگزاران ،کمال‌پذیری و کمال‌خواهی انسان ،دنیاشناسی ،حب دنیا

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، امام، امام‌خمینی، زمامداران، حب، اخلاق کارگزاران، قدرت، پایه‌های عمومی اخلاق زمامداران، پایه‌های نظری اخلاق کارگزاران، حق، کمال، اخلاق زمامداران، نفس، انسان، امام‌خمینی ( س )، حب نفس، حکومت، پایه‌های، اسلامی، سیاسی، مردم، پایه‌های اختصاصی اخلاق کارگزاران، دنیا، خدا، خلق، حب دنیا، ماهیت، علم اخلاق، قدرت سیاسی، قلب

امام خمینی(س) اندیشمندی بزرگ و مردی متخلق به اخلاق است که با توجه به آموزه‌های اسلامی تلاش نموده است تا در عین پذیرش و احترام به قواعد و ساختار حقوقی جهت کنترل قدرت، قدمی بس والاتر بردارد و راهی به سوی تکامل درونی زمامداران بازگشاید تا از طریق آن، هم زمامداران راه سعادت طی کنند و هم ریشة قدرت‌طلبی و فزونی‌خواهی و سوء استفاده از قدرت خشکیده شود. نویسنده در فصل اول با تعریف واژه‌های «اخلاق» و «علم اخلاق» و «اخلاق کارگزاران» اهمیت بررسی اخلاق زمامداران را در تأثیر مستقیم تصمیمات هیأت حاکمه بر سرنوشت آحاد مردم جامعه و فسادانگیز بودن قدرت و کافی نبودن تحدید حقوقی قدرت برای جلوگیری از انحطاط صاحبان قدرت می‌داند. وی در فصل دوم مقالة خود پایه‌های عمومی اخلاق زمامداران را بر شناخت «ماهیت انسان» و «کمال‌پذیری و کمال‌خواهی انسان» و تبیین «دنیاشناسی» و «حب دنیا» استوار می‌کند و می‌نویسد: چون انسان به حسب فطرت اصلی عاشق کمال مطلق است، اگر در افکار و کردار بشر نیک بنگریم، خواهیم دید که در تمام حرکات و سکنات و زحمات و جدیتهای طاقت‌فرسا، محرک اصلی عشق به کمال است و برای اینکه انسان در یافتن مصداق کمال دچار اشتباه نشود باید دنیا را بشناسد و از حب نفس غافل نشود. نویسنده در فصل سوم پایه‌های اختصاصی اخلاق کارگزاران را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌نویسد: در میان عناصر اساسی تشکیل‌دهندة دولت قدرت سیاسی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و چون قدرت، نیروی سرکشی است که اگر رها شود، طغیان می‌کند و صاحبش را به فساد می‌کشاند و جهانی را تباه می‌سازد، یا باید از قدرت چشم پوشید و خط قرمزی بیان حکومت و اخلاق کشید و یا با پذیرش قدرت به مهار آن پرداخت، نگارنده بر این باور است که امام خمینی(س) راه نجات را در چشم‌پوشی از زمامداری نمی‌بیند بلکه تلاش می‌کند تا با بیان ماهیت قدرت و ذکر عوارض آن و با تربیت اخلاقی، قتل را بر مرکب قدرت سوار کند. نویسنده در پایان، ریشة قدرت‌طلبی را در فطرت کمال‌جویی انسان دانسته راه مهار قدرت را شناخت ماهیت حکومت که به خودی خود ارزش ندارد بلکه ارزش آن در پیاده کردن اهداف الهی است و وظیفه‌انگاری حکومت و تلاش برای خدمت به مردم و حق‌مداری توأم با مهربانی معرفی می‌کند.

خلاصه ماشینی: "چکیده: امام خمینی(س) اندیشمندی بزرگ و مردی متخلق به اخلاق است که با توجه به آموزه‌های اسلامی تلاش نموده است تا در عین پذیرش و احترام به قواعد و ساختار حقوقی جهت کنترل قدرت، قدمی بس والاتر بردارد و راهی به سوی تکامل درونی زمامداران بازگشاید تا از طریق آن، هم زمامداران راه سعادت طی کنند و هم ریشة قدرت‌طلبی و فزونی‌خواهی و سوء استفاده از قدرت خشکیده شود. نویسنده در فصل سوم پایه‌های اختصاصی اخلاق کارگزاران را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌نویسد: در میان عناصر اساسی تشکیل‌دهندة دولت قدرت سیاسی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و چون قدرت، نیروی سرکشی است که اگر رها شود، طغیان می‌کند و صاحبش را به فساد می‌کشاند و جهانی را تباه می‌سازد، یا باید از قدرت چشم پوشید و خط قرمزی بیان حکومت و اخلاق کشید و یا با پذیرش قدرت به مهار آن پرداخت، نگارنده بر این باور است که امام خمینی(س) راه نجات را در چشم‌پوشی از زمامداری نمی‌بیند بلکه تلاش می‌کند تا با بیان ماهیت قدرت و ذکر عوارض آن و با تربیت اخلاقی، قتل را بر مرکب قدرت سوار کند. در این میان، باید از امام خمینی(س)، اندیشمندی بزرگ و مردی متخلق به اخلاق نام برد که با توجه به آموزه‌های اسلامی، تلاش کرد تا در عین پذیرش و احترام به قواعد و ساختار حقوقی جهت کنترل قدرت، قدمی بس والاتر بردارد و راهی به سوی تکامل درونی زمامداران باز گشاید تا از طریق آن، هم زمامداران راه سعادت طی کنند و هم ریشة‌ قدرت‌طلبی و فزونی‌خواهی و سوء استفاده از مقام، خشکیده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.