چکیده:
این پژوهش در پی بررسی این موضوع است که آیا بین تلویزیون و نهاد خانواده و مدرسه در انتقال ارزش ها و هنجارهای اجتماعی به دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران هماهنگی وجود دارد یا خیر و در صورت وجود این هماهنگی، میزان آن چقدر است . برای رسیدن به این هدف ، سریال نرگس به عنوان نمونه ای از برنامه های تلویزیون ، پدر و مادر به عنوان نمایندة خانواده و آموزگاران به عنوان نمایندة مدرسه انتخاب شدند. از مهم ترین نتایج این پژوهش میتوان به این مورد اشاره کرد که تلویزیون (سریال نرگس ) ونهاد خانواده تنها در زمینه هنجار وفاداری به همسر با یکدیگر هماهنگ هستند و در ارزش هایی چون علم ، ثروت ، تقوا، محبت و احترام و همچنین هنجارهایی مثل صداقت ، وفاداری به کشور، وفاداری به عهد و پیمان و قانون گرایی بین آنها هماهنگی وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
هماهنگی تلویزیون ، خانواده و مدرسه در جامعه پذیری دانش آموزان (بررسی موردی سریال نرگس ) مهرزاد بهمنی تاریخ دریافت : ١٣٨٦/٧/٢٥ تاریخ اصلاح :١٣٨٦/٩/٢٨ تاریخ پذیرش نهایی:١٣٨٦/١٢/٢١ چکیده این پژوهش در پی بررسی این موضوع است که آیا بین تلویزیون و نهاد خانواده و مدرسه در انتقال ارزش ها و هنجارهای اجتماعی به دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران هماهنگی وجود دارد یا خیر و در صورت وجود این هماهنگی، میزان آن چقدر است .
از مهم ترین نتایج این پژوهش میتوان به این مورد اشاره کرد که تلویزیون (سریال نرگس ) ونهاد خانواده تنها در زمینۀ هنجار وفاداری به همسر با یکدیگر هماهنگ هستند و در ارزش هایی چون علم ، ثروت ، تقوا، محبت و احترام و همچنین هنجارهایی مثل صداقت ، وفاداری به کشور، وفاداری به عهد و پیمان و قانون گرایی بین آنها هماهنگی وجود ندارد.
میزان گرایش عوامل جامعه پذیری و دانش آموزان به ارزش ها و هنجارهای مورد بررسی جدول ثماره ١ـ میزان گرایش عوامل جامعه پذیری و دانش آموزان به ارزش «علم » گرایش خانواده آموزگاران سریال (درصد معتبر) دانش آموزان ضعیف 8/8 28/7 0/7 17/8 متوسط 34 34 8/6 46/3 قوی 57/3 37/2 90/6 36 کل 100 100 100 100 ■ یافته ها نشان میدهد سریال نرگس در نزدیک به ٩١درصد از صحنه هایی که به ارزش علم پرداخته است ، گرایش «قوی» به این ارزش دارد.
■ با توجه به نتایج آزمون کای اسکور، تلویزیون (سریال نرگس ) و نهاد خانواده در هیچ یک از ارزش های مورد بررسی در این تحقیق هماهنگ نیستند.