چکیده:
مقاله حاضر با هدف ارزیابی نقش رسانه ها (مکتوب، دیداری، شنیداری و الکترونیکی ) از بعد نظری در مدیریت بحرانها تدوین شده است و درصدد پاسخ به ایـن پرسـش است که به لحاظ نظـری، رسـانه هـا در مـسئله مـدیریت بحـران از چـه جایگـاهی برخوردارند و نظریه های مطرح چگونه نقش رسانه ها در این زمینه را تبیین می کننـد؟ امروزه یکی از مولفه های اساسی در مدیریت بحران، کار با رسانه هاست ، همچنـانکـه تلاش برای فهم تعامل بین این دو سیستم نیز از وظایف خطیر دانش پژوهان بـه شـمار می رود. در این مقاله به بررسی این نکته ها پرداخته شده است : الف ) رسـانه هـا نقـش اساسی را در شکل دهی به افکار عمومی ایفا می کنند. ب) این نقش از رویکـردهـای نظری مختلف قابل تبیین است . ج) رسانه قادر به تولید، نشر و جهت دهـی بـه افکـار است . از این رو، می توان از آن به عنوان ابزاری برای مدیریت بحران استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسی نظریه های مطرح درباره نقش رسانه ها در مدیریت بحران * دکتر سیدداود آقایی چکیده مقاله حاضر با هدف ارزیابی نقش رسانه ها (مکتوب، دیداری، شنیداری و الکترونیکی ) از بعد نظری در مدیریت بحرانها تدوین شده است و درصدد پاسخ به ایـن پرسـش است که به لحاظ نظـری، رسـانه هـا در مـسئله مـدیریت بحـران از چـه جایگـاهی برخوردارند و نظریه های مطرح چگونه نقش رسانه ها در این زمینه را تبیین می کننـد؟ امروزه یکی از مؤلفه های اساسی در مدیریت بحران، کار با رسانه هاست ، همچنـانکـه تلاش برای فهم تعامل بین این دو سیستم نیز از وظایف خطیر دانش پژوهان بـه شـمار می رود.
رویکردی دیگر نیز رسانه را صاحب قدرت و اراده کامل برای تولید، انتقال و القـای پیام فرض می کند و گروهی نظریه تلفیقـی را بـرای برطـرف سـاختن نقـاط ضـعف دو نظریه یادشده مطرح می کنند به این معنا که رسـانه ، چـون تولیـدکننـده و رسـاننده پیـام است ، در خلأ به تولید و پردازش پیام نمی پردازد بلکه ضمن توجه به اهداف و تقید بـه رسالت های خود که هم مادی و هم ارزشی است ، از اربـاب قـدرت و مـصالح و منـافع آنها تأثیر می پذیرد.
نقش رسانه در مدیریت بحران از منظر رئالیسم نظریات رئالیستی در مقابل نظریه های ایدهآلیستی ٤ که رسـانه هـا را دارای نقـش فراملـی می دانند، بر جریان آزاد ارتباطات و اطلاعات تأکید دارند و معتقدند دولت ها نمی تواننـد با نگاه سیاسی ، حزبی ، قومی ، مذهبی خود مانع این فرایند شوند.