چکیده:
حمایت از حقوق ارتباطی ، اندیشه حقوقی جدیدی در حوزه ارتباطـات اسـت . در مقالـه حاضـر کوشش شده است اندیشه نو پای «حقوق ارتباطی » مطرح شده در جهان، با عمری کمـی بـیش از یک دهه معرفی شود. بنابراین ، تمرکز آن بر بحث و بررسی ابعاد مفهومی «حقوق ارتباطی » و ارائه یک مطالعه اسنادی درباره این مفهوم است و در کنار آن به عنوان روش مکمل ، پژوهشی میـدانی در قالب روش کیو اجرا شده است تا مشخص شود برخی از مـسائل مهـم در ایـن حـوزه ماننـد دسترسی ، توانمندی و کاربری در خصوص اطلاعات، تا چه میزان مورد توجـه و مداقـه ایرانیـان (کارشناسان و روزنامه نگاران) قرار دارد. بر اساس یافته های به دست آمده، دیدگاههای گروه افراد ایرانی مورد تحقیـق دربـاره حقـوق ارتباطی با دیدگاههای مطرح شده در عرصه جهانی شباهت قابل توجهی نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، تمرکز آن بر بحث و بررسی ابعاد مفهومی «حقوق ارتباطی » و ارائه یک مطالعه اسنادی درباره این مفهوم است و در کنار آن به عنوان روش مکمل ، پژوهشی میـدانی در قالب روش کیو اجرا شده است تا مشخص شود برخی از مـسائل مهـم در ایـن حـوزه ماننـد دسترسی ، توانمندی و کاربری در خصوص اطلاعات، تا چه میزان مورد توجـه و مداقـه ایرانیـان (کارشناسان و روزنامه نگاران) قرار دارد.
Communication rights فکری و فضای مطالعاتی بومی مربوط به موضوع این تحقیق (حقوق ارتباطی در جامعه اطلاعاتی ) که اساسا موضوعی تازه در جهان کنونی به شـمار مـی آیـد و تنهـا مطالعـات اندکی را به سوی خود جلب کرده است ، با اندیشه جـاری جهـان، مـورد بررسـی قـرار گیرد.
به طور کلی در زمینه تأمین حقـوق شـهروندی بـه منظـور دسترسـی ، توانمنـدی و کاربری در خصوص اطلاعات در جامعه اطلاعاتی به چه دیدگاهی می توان دست یافت ؟ مبانی و چارچوب نظری این تحقیق از آنجا که موضوعی بـین رشـته ای را تحـت مطالعـه قـرار داده، نـاگزیر بـه انتخاب مبانی نظری در حوزه اندیشه های سیاسی ، جامعـه شناسـی ، ارتباطـات و حقـوق شده است .
حق ارتباط و آزادی بیان آزادی بیان، اصلی ترین حق در بحث حق ارتباط و حقوق ارتبـاطی ، بـا وجـود جایگـاه قانونی و رسمیت یافته کنونی که تقریبا همه کشورهای جهان با طـی مـسیری طـولانی ، قانون مصوبی در تأیید آن دارند، با موانعی برای تحقق کامل مواجه بوده است چنان کـه نمی توان مدعی شد این حق پس از گذشت حدود سه قرن از طرح آن، محقق شده و از وضعیت عینی مطلوبی برخوردار است .