چکیده:
این مقاله قصد دارد پس از معرفی سه منظـر و گفتمـان حـاکم بـر مـدیریت اسـتراتژیک رسـانه (رادیکال، جانبدارانه و اصلاحی )، به تاثیر آنها بر مفهوم و مراحـل مـدیریت اسـتراتژیک رسـانه بپردازد و از یکسو، به این پرسش ها پاسخ دهد که آیا مـی تـوان از همـان رویکردهـای مرسـوم مدیریت استراتژیک که تاکنون در سایر صنایع و موسسات بازرگانی مورد استفاده قرار گرفته انـد، در سازمانهای رسانه ای نیز بهره برد؟ و در صـورت ضـرورت داشـتن ارائـه مـدل جدیـد، چـه ملاحظات، الزامات و اصلاحاتی باید اعمال شود؟ به منظور اعتبار بخشیدن به یافته های تحقیق ، با بهرهگیری از دیـدگاههـای خبرگـان مـدیریت استراتژیک و مدیران رسانه در کشور و با استفاده از روش گروه کانونی و مرور مطالعات پیـشین ، الزامات و ملاحظات به کارگیری مدل مطلوب مدیریت استراتژیک برای سازمانهای رسانه ای، بـا تاکید بر رسانه های عمومی ارائه شد. جمع بندی دیدگاههای مختلف نشان داد، دیدگاه اصلاحی و تطبیقی ، مورد پذیرش اکثریت گـروه کانونی قرار گرفت و در نهایت ، بر اساس این دیدگاه و پارادایم تلفیقـی مـدیریت اسـتراتژیک و بـا رعایت ملاحظات و الزامات مطرح در این تحقیق ، الگوی مدیریت استراتژیک در رسانه ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
اما پرسش اساسی اینجاست که ایـن فرایند، برای تحقق اهداف بلند مدت و تدوین راهبردهای جامع و مـؤثر، لازم اسـت از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟ آیا می توان عینا از همان رویکردهای مرسوم مـدیریت استراتژیک که تاکنون در سایر صنایع و مؤسسات بازرگانی مورد استفاده قرار گرفته انـد، در حوزه سازمانهای رسانه ای نیز بهره برد؟ و آیا بـا توجـه بـه مفروضـات مـدلهـای مرسوم مدیریت استراتژیک و بررسی خلأهای موجود و وجـوه تمـایز و تفـاوت میـان سازمانهای رسانه ای و سایر صنایع از لحاظ محصول و مدیریت از یکسو و پیامـدهای منفی فقدان یک چارچوب جامع مدیریت اسـتراتژیک در سـازمان رسـانه ای و تـأثیرات نامطلوب آن بر جامعه و نیز بررسی ملاحظات به کارگیری الگوی مـدیریت اسـتراتژیک در سازمانهای رسانه ای، ارائه مدل جدید ضرورت دارد یا خیر؟ اساسا چه دیدگاههـایی در پاسخ به پرسش تحقیق وجود دارد و چگونه می توان بر اساس نقاط قـوت و ضـعف این دیدگاهها مدلی مناسب ارائه کرد؟ ویژگی ها و بایسته های مدل مطلـوب شـامل چـه مواردی است ؟ 1.