چکیده:
نظریهٴ عدالت گرای علامه جوادی آملی، در تقابل با نظریات رقیب (برابرانگاری و نابرابرانگاری
افراطی) که به نفی مطلق یا اثبات مطلق تمایز گرایی جنسیتی در حوزهٴ تربیت اخلاقی می پردازد، از
شاخصه ها و امتیازات چشمگیری برخوردار است. تحلیل مفهوم تربیت اخلاقی از منظر ایشان به نفی کلی تمایزگرایی منجر نمی شود. بررسی رابطهٴ جنسیت با هصیت انسانی زن و مرد بر اساس مبانی انسان شناسی ایشان در هر سه رضرکرد قرآنی، فلسفی و عرفانی، برابرانگاری را در عرصهٴ بسیار وسیعی از این قلمرو، ثابت می کند. سنجش رابطهٴ جنسیت با سه جنبهٴ اصلی تربیت اخلاقی (یعنی اصول، اهداف و ارزش های اخلاقی) نیز وسعت محدودهٴ برابرانگاری را تایید می نماید؛ اگرچه می باید برای تمایزگرایی جنسیتی نیز متناسب با تفاوت های تکصینی در شیوه های تربیت اخلاقی، سهم محدودی در نظر گرفت.
The theory of gender justice administration proposed by Allameh Javadi Amolli benefits from significantly outstanding privileges in comparison to its counterpart theories including extreme gender equality theory and extreme gender inequality theory which both end up in unconditional acceptance or rejection of gender separation in the regard of ethic education.
In Allameh Javadi Amoli’s point of view، conceptual analysis of ethic education is not ended in absolute rejection of gender separation. Based on his anthropological principles regarding Quranic، Philosophical and Mystic approaches، examining the relationship between gender and male and female’s essence as a human being ends up in demonstration of gender equality in the really extended field of ethic education.
Likewise، examining the relationship between gender and three aspects of ethic training including principles، purposes، and moral values verifies the extent of gender equality. Corresponding to genetic variances a slight potential for gender separation in the approaches of ethic education should be taken into consideration، though.