چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر درجات مختلف نارساخوانی بر استرس والدینی در مادران دارای کودک نارساخوان بود. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع پسرویدادی است. جامعه آماری آن، مادران دارای کودک نارساخوان مراجعه کننده به مرکز اختلالات ویژه یادگیری دانشگاه شهید بهشتی و مرکز خدمات روانشناختی توحید بود که از بین آنها 72 نفر با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. دادهها از طریق آزمون اختلال خواندن و شاخص تنیدگی والدینی ( PSI) گردآوری شدند و سپس از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که میزان استرس والدینی کلی و در هر دو قلمرو آن، در مادران دارای کودک نارساخوان، بالاتر از نمره برش است. نتیجه گیری: استرس والدینی کلی در بین مادران دارای کودک نارساخوان با سطوح خفیف، متوسط و شدید، تفاوت معناداری داشت؛ استرس والدینی در قلمرو کودک در بین مادران دارای کودک نارساخوان با سطوح خفیف، متوسط و شدید، تفاوت معناداری داشت؛ استرس والدینی در قلمرو والدین در بین مادران دارای کودک نارساخوان خفیف با متوسط و شدید، تفاوت معناداری داشت، اما تفاوت بین استرس والدینی در قلمرو والدین در مادران دارای کودک نارساخوان متوسط با شدید معنادار نبود.
The aim of this paper was to study of the effect of different levels of dyslexia on parental stress in mothers with children dyslexic. The method is descriptive and type of causal or ex post facto research. The study population included mothers with children dyslexic referred to Specific Learning Disorders Center of Shahid Beheshti University and Tohid Psychological Services Center were from which 72 people with stratified random sampling were selected. The data were collected through the Reading Disorder Test and Parental Stress Index (PSI) and then analyzed by one-variable analysis of variance (ANOVA)، multivariate analysis of variance (MANOVA) and scheffe test.
Results: The results indicated that general parental stress rate and in both child and parent subscale in mothers with dyslexic children was higher than the cutting score.
Conclusion: Difference of general parental stress among the mothers with dyslexic children of levels mild، moderate and severe was significant. Difference of parental stress in child subscale among the mothers with dyslexic children of levels mild، moderate and severe was significant. Difference of parental stress in parent subscale among the mothers with dyslexic children of levels mild with moderate and severe was significant. But the difference of parental stress in parent subscale among the mothers with dyslexic children of levels moderate with severe was not significant.