چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش چندحسی فرنالد و آموزش مبتنی بر رایانه بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان پایههای سوم و چهارم دبستان است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمهتجربی است. جامعه آماری آن شامل 30 دانشآموز دختر و پسر دارای اختلالهای یادگیری ویژه هستند. سپس این دانشآموزان به تصادف در سه گروه ده نفری جایگزین شدند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت و از ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC_R) و آزمون پیشرفت تحصیلی املا استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش چندحسی و آموزش براساس رایانه هر دو در سطح (05/0 › P) در کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستانی دارای اختلالهای یادگیری ویژه موثر بودهاند.نتیجهگیری: هر دو شیوه آموزشی در رفع مشکلات املای دانشآموزان دبستانی کاملا اثربخش و سودمند هستند.
Objective: This study compares the effectiveness of Fernald multi-sensory instruction and computerbased methods in reduction of spelling problems of
third and fourth grade elementary students.
Method: In this semi-experimental research، the sample contained 30 male and female subjects. They had learning disorders. So there were three equal – sized groups of 10 in the study. Simple random sampling and measurement instruments such as WISC- R، and Achievement Test for Spelling were used. The data were analyzed by one–
way ANOVA and Scheffe post-hoc test.
Results: The results revealed that both multi-sensory Fernald method and computer-based methods were effective in reduction of third and fourth grade elementary students spelling problems who had learning disorder.
Conclusion: The two instructional methods are quite effective and helpful in reduction of elementary students spelling problems.