چکیده:
ﻣﻘﺎﻟﻪ «آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻗﺮآن« اﺛﺮ دﮐﺘﺮ ﺗﺎﻣﺎرا ﺳﻮن در ﺑﺨﺶ اول ﮐﺘﺎب »ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻗﺮآن ﺑﻠﮏول«1 ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺎﺑﻊ درﺳﯽ رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻮم اﺳﻼﻣﯽ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻏﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﭼﺎپ رﺳﯿﺪهاﺳﺖ. ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه در اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﮐﻠﯽ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﻗﺮآن ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺨﻠﻮق ﺑﻮدن ﻗﺮآن،ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺘﻦ، ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻗﺮآن، ﺗﺎرﯾﺦ ﻗﺮآن، ارﺗﺒﺎط ﻗﺮآن ﺑﺎ دﯾﮕﺮ ﮐﺘﺐ آﺳﻤﺎﻧﯽ، ﻣﻀﺎﻣﯿﻦﻗﺮآن، ﻧﻘﺶ ﻗﺮآن در زﻧﺪﮔﯽ اﺳﻼﻣﯽ، ﺣﻘﻮق از دﯾﺪﮔﺎه ﻗﺮآن، و ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻗﺮآن ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ.در اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﭘﺲ از اراﺋﻪ ﮔﺰارﺷﯽ از ﺗﺮﺟﻤﻪ، ﺑﻪ ﯾﺎد ﮐﺮد ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺑﻪﺑﺮرﺳﯽ و ﻧﻘﺪ آن در دو ﺑﺨﺶ ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻣﻮارد اﺧﺘﻼف دﯾﺪﮔﺎه ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ﺑﺎ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﻔﺴﺮان ﺷﯿﻌﻪ ﯾﺎدآوری ﺷﺪه اﺳﺖ.در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ 9 ﻣﻮرد از دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎی ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ﮐﻪ در ﺑﺎﻻ ﻣﻮرد اﺷﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ، در ﺑﺨﺶ ﻧﻘﺪ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه و ﭘﺎﺳﺦ درﺧﻮر اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
" ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از اﯾﻦ رواﯾﺖ ﭼﻨﯿﻦ اﺳﺘﻨﺒﺎط ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻗﺮآن در زﻣﺎن ﺧﻮد رﺳﻮل اﷲ ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه ﺑﻮد، ﺑﻠﮑﻪ ﭘﺲ از رﺣﻠﺖ اﯾﺸﺎن، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻓﺮدی ﮐﻪ ﻗﺮآن را ﺟﻤﻊآوری ﻧﻤﻮدﻧﺪ، ﺣﻀﺮت ﻋﻠﯽ و اﻧﮕﯿﺰه اﯾﺸﺎن، ﻋﻤﻞ ﺑﻪ وﺻﯿﺖ رﺳﻮل اﷲ ﺑﻮد )ﺟﻼﻟﯽ ﻧﺎﺋﯿﻨﯽ، ﺗﺎرﯾﺦ ﺟﻤﻊ ﻗﺮآن، 78؛ ﻣﺠﯿﺪ ﻣﻌﺎرف، ﭘﺮﺳﺶ و ﭘﺎﺳﺦﻫﺎﯾﯽ در ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﺎرﯾﺦ و ﻋﻠﻮم ﻗﺮآﻧﯽ، 051ـ451(؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻋﻠﻤﺎی ﺷﯿﻌﻪ و رواﯾﺎت ﻣﻮﺟﻮد، اوﻟﯿﻦ ﺟﻤﻊ ﻗﺮآن در زﻣﺎن رﺳﻮل اﷲ و ﭘﺲ از اﯾﺸﺎن ﺟﻤﻊ و ﺗﺪوﯾﻦ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺣﻀﺮت ﻋﻠﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ.
66 / ﻗﺮآنﭘﮋوﻫﯽ ﺧﺎورﺷﻨﺎﺳﺎن، ﺳﺎل ﻫﺸﺘﻢ، ﺷﻤﺎره 41، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ش ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺧﺎص و ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﺮدان و زﻧﺎن، ﻗﯿﻮﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﺷﺮف و ﺑﺰرﮔﯽ ﻣﺮد ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺗﮑﻠﯿﻒ و ﺗﺤﻤﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ زن را از آن ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ رﺣﻤﺖ و ﻟﻄﻒ ﺑﻪ او ﻣﻌﺎف ﮐﺮده اﺳﺖ، ﻧﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﻮاﻫﺪ از ﺷﺄن و ﻣﻨﺰﻟﺖ زن ﺑﮑﺎﻫﺪ )اﻟﺒﺎﺟﻮری، اﻟﻤﺮاة ﻓﯽ ﻓﮑﺮ اﻻﺳﻼم، 1/711(؛ ﻟﺬا ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﻮارد ﻓﻮق ﺗﻌﺒﯿﺮ »ﭘﺪرﺳﺎﻻری« از واژه ﻗﯿﻮﻣﺖ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﺗﻔﮑﺮ او از ﻣﻔﺴﺮان اﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﻧﺸﺄت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ؛ ﭼﻮن اﮐﺜﺮ ﻣﻔﺴﺮان اﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ 86 / ﻗﺮآنﭘﮋوﻫﯽ ﺧﺎورﺷﻨﺎﺳﺎن، ﺳﺎل ﻫﺸﺘﻢ، ﺷﻤﺎره 41، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ش ﮐﻪ ﺗﺄوﯾﻞ ﻗﺮآن ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی اﻧﺤﺼﺎر ﻋﻠﻢ آﯾﺎت ﻣﺘﺸﺎﺑﻪ ﺑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ؛ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻋﻠﻤﺎی ﺗﺸﯿﻊ و ﺑﺮﺧﯽ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎی اﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺧﺪاوﻧﺪ، راﺳﺨﺎن در ﻋﻠﻢ ﻧﯿﺰ ﻣﻌﻨﺎی ﻣﺘﺸﺎﺑﻬﺎت را ﻣﯽداﻧﻨﺪ."