چکیده:
هدف این پژوهش تعیین درجه تاثیر آموزش مهارت های کنترل خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر 15- 12 ساله در سال تحصیلی 88- 87 است. روش مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. 34 نفر از دانشآموزان در دسترس که نمره آنها در آزمون پرخاشگری (آیزنگ، 1975) بیشتر از دیگران و هم چنین پرخاشگری آنها مورد تایید مشاور و مدیر مدرسه بود، انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و آزمون شخصیتی کالیفرنیا (1939) بود. مهارتهای کنترل خشم در هشت جلسه یک و نیم ساعته هفتهای دو بار به گروه آزمایش آموزش داده شد، ولی گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. یافتهها نشان دادند پرخاشگری گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش و سازگاری اجتماعی آن ها افزایش یافته است. نتیجهگیری: میتوان آموزش مهارت های کنترل خشم را بهعنوان روش موثری برای کاهش پرخاشگری و بالا رفتن سازگاری اجتماعی در نظر گرفت.
خلاصه ماشینی:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی Journal of Applied Psychology 2010 Winter, Vol. 3, No. 4(12), 62-72 62 -72 ،1388 ﺳﺎل3، ﺷﻤﺎره 4)21(، زﻣﺴﺘﺎن ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻣﻮزش ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺧﺸﻢ ﺑﺮ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی و ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ 51-21 ﺳﺎﻟﻪ The effect of anger management training on aggression and social adjustment of 12- 15 years old male students F.
ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﻤﺮات ﭘﺲآزﻣﻮن ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی، ﺳﺎزﮔﺎری و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﻮاه ﺗﻔﺎوت ﺧﻄﺎی اﺣﺘﻤﺎل درﺟﻪ ﺗﻔﺎوت t tﺟﺪول اﻧﺤﺮاف درﺳﺘﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آزادی ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦﻫﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﻓﺮض ﺻﻔﺮ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی 67/2 783/7 82 007/3 144/0 1000/0 ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 67/2 41/4 82 61/6 84/1 1000/0 ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 67/2 03/6 82 63/1 973/0 100/0 در ﺟﺪول 2 ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن tﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺮای ﻣﺘﻐﻴﺮ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﭘﺴﺮ ﻣﻲﺷﻮد و ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦﻫﺎی ﮔﺮوه- ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﻮاه ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ )50/0=.
76 دﻛﺘﺮ ﻓﺮﻳﺒﺮز درﺗﺎج، اﺳﺪاﷲ ﻣﺼﺎﺋﺒﻲ و دﻛﺘﺮ ﺣﺴﻦ اﺳﺪزاده ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ اﻳﻦﻛﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﭘﺴﺮ ﻣﻲﺷﻮد، ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن tﻣﺴﺘﻘﻞ در ﺟﺪول 2 ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦﻫﺎی ﮔﺮوهﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﻮاه ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ ) 50/0= t=3/60 ,aم( و ﻓﺮﺿﻴﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲﮔﺮدد.
ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ و ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ ﺳﺎﻳﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻫﻤﺴﻮ، ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی و اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان را ﻣﻮرد ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻗﺮار داد."