چکیده:
ﻫﺪف: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ اﻫﺪاف ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺎ واﺳﻄﻪﮔﺮیﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. روش: روش ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺷﺎﻣﻞ 0005 داﻧﺶآﻣﻮز ﺷﻬﺮ ﯾﺰد ﺑﻮد ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪای ﻣﺘﺸﮑﻞ از 522 داﻧﺶآﻣﻮز دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ در ﺳﻪ رﺷﺘﻪﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺗﺠﺮﺑﯽ و رﯾﺎﺿﯽ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ ﺑﻪﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮔﺮﯾﻦ و ﻣﯿﻠﺮ )6991(، ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﻮرﯾﺲ)1002( و ﻣﻘﯿﺎس ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ واﺗﺴﻮن، ﮐﻼرک و ﺗﻠﮕﻦ )8891( ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از روش رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد زﻣﺎﻧﯽﮐﻪ ﺑﺎورﻫﺎیﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﻣﻌﺎدﻟﻪ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺣﻀﻮر ﻧﺪارد، راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ و اﻫﺪافﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ؛ درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ اﯾﻦ راﺑﻄﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽﺷﻮد، ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﯿﺴﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪ-ﮔﯿﺮی: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪاﯾﻦﮐﻪ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻪواﺳﻄﻪ ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﮐﻨﻨﺪه اﻫﺪاف ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ در داﻧﺶآﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﻮد؛ ﻟﺬا ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎدهﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ ﻫﻤﭽﻮن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در ﺟﻬﺖ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ارﺗﻘﺎء ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد آﻣﻮزﺷﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﻔﯿﺪ ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره 1 )52(، ﺑﻬﺎر 2931، 86-55 86-55 ,3102 Journal of Applied Psychology, Vol. 6, No. 1(25), Spring ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪای ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ اﻫﺪاف ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن 4 زﻫﺮا ﻓﺨﺮی1*، ﻋﺎﻃﻔﻪ رﺿﺎﯾﯽ2، ﺷﻬﻼ ﭘﺎﮐﺪاﻣﻦ3 و ﺳﺎرا اﺑﺮاﻫﯿﻤﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 21/01/19؛ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ: 7/11/19؛ ﭘﺬﯾﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 72/1/29 1*.
ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮ 2R β t B R **25/9 64/0 82/0 ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ 5/0 27/0 ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ** 78/7 53/0 12/0 ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﻨﻔﯽ * ** 50/0<P 10/0<P ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺟﺪول 2 ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻫﻢ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻫﻢ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ادراک داﻧﺶآﻣﻮز از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽاش ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ.
رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ اﻫﺪاف ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﺮﭘﺎﯾﻪ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺎ واﺳﻄﻪﮔﺮی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮ 2R β t B R 8/0- 50/0- 40/0- ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ 0/1 50/0 40/0 87/0 48/0 ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﻨﻔﯽ ﻫﺪف ﺗﺴﻠﻂ **21/9 14/0 74/0 ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 18/1 61/0 80/0 ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ 91/1 90/0 30/0 63/0 16/0 ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﻨﻔﯽ ﻫﺪف ﮔﺮاﯾﺸﯽ **14/4 12/0 62/0 ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 72/0 41/0 90/0 ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ **14/3 32/0 1/0 61/0 63/0 ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﻨﻔﯽ ﻫﺪف اﺟﺘﻨﺎﺑﯽ 83/0- 50/0- 20/0- ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ * ** 50/0<P 10/0<P 36 زﻫﺮا ﻓﺨﺮی، ﻋﺎﻃﻔﻪ رﺿﺎﯾﯽ، ﺷﻬﻼ ﭘﺎﮐﺪاﻣﻦ و ﺳﺎرا اﺑﺮاﻫﯿﻤﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺟﺪول 5 ﻗﺪرت ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺎ وﺟﻮد ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ ﻫﺪف ﺗﺴﻠﻂ و ﮔﺮاﯾﺶ- ﻋﻤﻠﮑﺮد از ﺑﯿﻦ ﻣﯽرود و ﺗﻨﻬﺎ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ اﻫﺪاف ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ."