چکیده:
پژوهش حاضر ویژگی های روانسنجی پرسش نامه باورهای اختلال خوردن کوپروهمکاران (1997) را مورد بررسی قرار داد. روش: نمونه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی بودند که به شیوه نمونه برداری خوشه ای تصادفی از میان دبیرستانهای دولتی مازندران انتخاب شدند و پرسشنامه باورهای اختلال خوردن کوپر و همکاران (1997)، سیاهه اختلال خوردن گارنر و همکاران(1989) را تکمیل کردند. یافته ها: روایی این پرسشنامه به روش روایی همزمان و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج تحلیلی عاملی به شیوه چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه باورهای اختلال خوردن شامل 4 عامل خود باوری منفی، پذیرش توسط دیگران، خود پذیری و کنترل پرخوری است، که درمجموع 12/62 درصد واریانس را تبیین می کنند. روایی همزمان این پرسشنامه با بکارگیری سیاهه اختلال خوردن بررسی شد. میزان همبستگی میان دو پرسشنامه 62/0 بود 001/ 0 P <. اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش هماهنگی درونی (آلفای کرونباخ) و دو نیمه سازی بررسی شد که به ترتیب ضرایب95/0 و 81/0 بدست آمد. نتیجه گیری : با توجه به یافته های این پژوهش پرسش نامه باورهای اختلال خوردن به عنوان ابزاری معتبر برای ارزیابی باورهای اختلال خوردن در جمعیت نوجوان ایرانی است.
خلاصه ماشینی:
روش: نمونه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی بودند که به شیوهنمونه برداری خوشه ای تصادفی از میان دبیرستانهای دولتی مازندران انتخاب شدند و پرسشنامه باورهای اختلالخخوردن کوپر و همکاران (۱۹۹۷)» سیاهه اختلال خوردن گارنر و همکاران(۱۹۸۹) را تکمیل کردند.
نتایج تحلیلی عاملی به شیوه چرخش واریماکسنشان داد که پرسشنامه باورهای اختلال خوردن شامل ۶ عامل خود باوری منفی» پذیرش توسط دیگران, خود پذیریو کنترل پرخوری است.
با این حال» وجود تفکرات خودکارمنفی و نگرشهای راجع به وزن و شکل, به تنهایی نمی تواند تبیین کشده اختلال خوردن باشد (کوپر:۱۹۹۷؛ به نقل از روزء کوپر و ترثر» ۲۰۰۹)» زیرا مشخص شده است که این نوع افکار در افراد افسرده نیز مشاهده می شوند.
برای کوپر و هانت (۱۹۹۸) دریافتند که بیماران پراشتهای عصبی نسبت به افراد افسرده و گروه کنترل نمره بالاتری در زیر مقیاس های مربوط به وزد و شکل مربوط به پرسشنامه باورهای اختلال خوردن کسب کردند.
بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن (۱۹۹۷) در بین نوجوانان ایرانی است.
با توجه به این که پژوهش حاضر برای ارزیابی مشخصه روانسنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن طراحی شده بود.
تعداد پرسش ها و مقادیر هماهنگی درونی ( آلفای کرونباخ) برای هر خرده مقیاس و کل پرسشنامه بحث از یافته های این پژوهش می توان به اعتبار قابل قبول نسخه فارسی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن برای هر دو جنس نوجوانان ایرانی اشاره کرد.
Core beliefs and the presenceor absence of eating disorder symptoms and depressive symptoms in adolescent girls.
Schema-focussed cognitive behaviour therapy with the eating disorders In L.