چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام همسان با در نظر گرفتن متغیر جنس انجام شد. مطالعه حاضر جزء طرح های علی-مقایسه ای است. نمونه پژوهش شامل 200 دانش آموز دختر و پسر(100 دانش آموز دوزبانه ترکی-فارسی و 100 دانش آموز یک-زبانه فارسی) بود که به صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیه دو قم انتخاب شدند. دوزبانه های زودهنگام همسان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته شامل اطلاعات جمعیت شناختی که به دوزبان ترکی و فارسی انجام می شد تشخیص داده شده و با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس(نسخه تصویری فرم B ) داده ها جمع آوری و نتایج با آزمون t برای گروه های مستقل از طریق نرم افزار spss تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد تفاوت معناداری در تفکر خلاق دوزبانه ها با یک زبانه ها و دخترها با پسرها وجود دارد. در بین گروه ها، دوزبانه ها و پسرها نسبت به یک زبانه ها و دخترها عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر نمره کل خلاقیت در خرده مقیاس های تفکر خلاق نیز تفاوت گروه ها معنادار بود که نشان دهنده تفاوت در چگونگی تفکر خلاق آنها می باشد. می توان عملکرد بهتر دوزبانه ها در این پژوهش را به نوع دوزبانه ها یعنی زودهنگام همسان ارتباط داد زیرا مطابق یافته هایی است که معتقدند این نوع از دوزبانه ها از انعطاف پذیری ذهنی بالاتری در انجام تکالیف شناختی برخوردارند. تصویری بودن آزمون مورد استفاده در این مطالعه نیز از جمله دلایل بهتر عمل کردن پسرها نسبت به دخترها می باشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین پژوهش حاضر در پی مقایسه تفکر خلاق در افراد یک زبانه و دوزبانة زودهنگام همسان در هر دو جنس برای پاسخگویی به این سؤالات می باشد که آیا دوزبانه ها بهتر از یک زبانه ها و دخترها بهتر از پسرها در تکلیف خلاقیت عمل می کنند؟ و در این صورت چه تفاوتی در مؤلفه های تفکر خلاق بین گروه ها وجود دارد؟ با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده و بیان عوامل متعدد در تفاوت های شناختی دوزبانه ها، تحقیق حاضر برخلاف سایر تحقیقات )داخلی و خارجی ( به ویژه تحقیقاتی که در ایران راجع به دوزبانه ها انجام شده و غالبا دوزبانة ترک فارس و کرد فارس با تک زبانه های تهرانی را مقایسه کرده اند )شمس اسفندآباد و امامی پور،١٣۸۲؛ عارفی ،١٣۸۲؛ میکاییلی و فراهانی ، ١٣۸٤؛ کرمی نوری ، مرادی ، اکبری زردخانه و غلامی ، ١٣۸٧( ساکن نبودن این گروه ها در یک مکان جغرافیایی باعث می شود آن ها مهارت های زبانی شناختی و زمینه های اقتصادی اجتماعی گوناگون داشته باشند و از آنجا که این متغیرها نیز به راحتی قابل کنترل نیستند بر نتایج این تحقیقات تأثیر می گذارند )عارفی ، ١٣۸۲(.
آزمون تفکر خلاق تورنس ، فرم B تصویری )TTCT؛ تورنس ، ١٩٧٤(٥٨: این آزمون از دسته آزمون های عملکردی است که تعدادی تکالیف باز پاسخ در اختیار فرد می گذارد و از او می خواهد تا جایی که می تواند یک تصویر استثنایی بکشد و یک عنوان بسیار جالب و جدید برای آن انتخاب کند و در آن ٥ محور ابتکار٥۹، بسط ، سیالی ، انتزاعی بودن تیترها٦٠ و مقاومت در برابر بندش زودهنگام ٦١ نمرهگذاری می شود )کیم ٦۲، a٠٠٦(."