چکیده:
خدمات تفریحی و فراغتی از جمله عوامل مؤثر بر کیفیت تجربه گردشگران در مقاصد گردشگری محسوب میشود؛ امری که میتواند مستقیما در مدت زمان اقامت آنان نیز تاثیر گذار باشد. هدف این تحقیق، بررسی وضعیت کمی و کیفی کاربریهای تفریحی-فراغتی در نوار ساحلی بابلسر است. از نظر روش شناسی مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی است. منابع مورد استفاده در این پژوهش شامل: مشاهده و چک لیست، برداشت میدانی، پرسشنامه، منابع کتابخانهای و استفاده از متون علمی است. جامعه آماری تحقیق مبتنی بر روش کوکران برای تعیین حجم نمونه، شامل گردشگران حوزه، مالکان کاربریهای خدمات تفریحی و فراغتی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بررسی شدهاند. با استفاده SPSS، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون میانگین، فراوانی و همبستگی به منظور آنالیز دادهها نیز بهره گرفته شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد، کیفیت کالبدی و خدمات رسانی واحدهای تفریحی و فراغتی در شهر بابلسر در سطح نامطلوبی قرار دارد و در میان جامعه گردشگران بین طبقۀ اقتصادی-اجتماعی و میزان رضایتمندی آنان از کاربریهای تفریحی-فراغتی نوار ساحلی بابلسر رابطه معنی داری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 5– تمایل گردشگران به استفاده از کاربریهای تفریحی-فراغتی نوار ساحلی بابلسر، 1387 نوع فعالیت اسب استخر بیلیارد رستوران قایق کافیشاپ باغ وحش درصد 3/3 3/3 3/13 10 3/23 6/46 0 منبع: یافتههای میدانی محققان سطح رضایت گردشگران در این تحقیق به منظور سنجش سطح رضایت گردشگران از خدمات تفریحی و فراغتی از معرفهایی چون کیفیت خدمات، تنوع خدمات، سطح قیمتها، امنیت و ایمنی جامعه و نحوۀ برخورد کارکنان در قالب مقیاس طیف لیکرت استفاده شده است.
جدول 7– نحوۀ برخورد و نوع پوشش کارکنان واحدهای تفریحی-فراغتی نوار ساحلی بابلسر، 1387 کارکنان واحدها مناسب نامناسب نحوه برخورد درصد 4/63 6/36 نوع پوشش درصد 32/7 68/92 منبع: یافتههای میدانی محققان در رابطه با سطح قیمت خدمات ارائه شده، شاید بتوان سطح رضایت خیلی کم گردشگران را به مسأله عدم وجود متولی مشخص برای نظارت بر قیمت خدمات ارائه شده توسط این واحدها نسبت داد، زیرا اکثر این واحدها بجز 5/24 درصد آنها تحت نظارت سازمان مشخصی قرار ندارند.
جدول9– مساحت واحدهای تفریحی-فراغتی نوار ساحلی بابلسر، 1387 مساحت (مترمربع) کمتر از 50 100 – 50 100 - 150 150 - 200 بیشتر از 200 درصد 83/26 02/39 2/12 76/9 2/12 میانگین 105 متر مربع منبع: یافتههای میدانی محققان نتایج تحقیق با استفاده از از آزمون اسپیرمن نشان میدهد میان طبقۀ اقتصادی-اجتماعی گردشگران و میانگین سطح رضایتمندی آنان از کاربریهای تفریحی و فراغتی رابطه معنی داری وجود ندارد."