چکیده:
در مباحثی که طی دهه های اخیر، توسط گروه موسوم به روشنفکران دینی ارائه شده موضوعات دینی فراوانی، ازجمله در حوزه عقاید اختصاصی شیعی، به چالش کشیده شده است.
افزون بر نقدهایی که به حسب مورد، بر این مباحث بیان و نگاشته شده، می توان به برخی ضعف های ساختاری رایج در آن ها اشاره کرد.
یکی از این موارد، ضعف و نقص در سند دهی است تا جایی که گویا گاهی، ضرورت استناد در ادعاها، امری غیرضروری یا فرعی و حاشیه ای دانسته شده و آنچه مبنا و دارای اهمیت تلقی می گردد، صرفا ارائه نظریه در چارچوب های خاص است. این کاستی روشی می تواند به نتایج بسیار نامطلوبی منجر شود.
در این نوشتار، آسیب یادشده را ناظر به یک مقاله و سخنرانی، با استناد به مناظره ای که با مولف آن مقالات داشته ام، بررسی خواهم کرد.
In discussions made by religious intellectuals in the recent years- in spite of the existing debates about this term [religious intellectuals] and diversity of their approaches-، many religious issues including those which fall within the field of particularly Shi’i ideas have been challenged. Apart from certain critiques already posed against these challenges، some prevalent structural weak points in them may be mentioned.
One of such points concerns weakness in making references so that it may be said that it is as if necessity of making reference to evidence for claims has been deemed as something marginal or non-necessary and what that is considered as being of importance is to provide some theories within particular frameworks. This methodological defect may lead to very unfavorable consequences.
In the present writing، the author makes references to one of such articles and، referring to a debate with the author of that article، he will discuss the above defect.