Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی در ایران: موسیقی ایران و خاورمیانه در تقابل با فرهنگ غربی

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 42 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی ایرانی، قطعات، سیم، ایرانی، غربی، رادیو، تار، نوازندگان، تکنیک

خلاصه ماشینی: "مدت زمان اجرای موسیقی بسیار مختصرتر از این دوره بودند و تنها چند گوشه را در بر می‌گرفتند مقامهای موسیقی آذربایجانی(که به دستگاههای موسیقی‌ ایرانی نزدیک هستند)متعدد و مختصر هستند به همین دلیل‌ بیشتر اوقات بیان و اجرایی کوتاه دارند. با این شرایط تنها سازی نظیر ویولون(که در اواخر حکومت ناصرالدین شاه ظاهر شد)توانست حقیقتا خود را وارد کند چرا که قبلا در همهء جای مشرق زمین دیده شده بود (خصوصا در هند جنوبی و کشورهای عربی). به همین ترتیب به‌ نظر افرادی که در آذربایجان شوروی زندگی می‌کنند و شیفتهء موسیقی هستند،موسیقی ایرانی خوشایند ولی از نقطه نظر علم دستگاهی ضعیف است:این افراد هم تنها برنامه‌هایی را دیده‌اند که مورد پسند محافل عمومی و عوام بوده است. با این همه امروزه پس از گذشت یک دوره طولانی ضلالت و گمراهی،بنظر می‌رسد که موسیقی سنتی به هر قیمت،در صدد یافتن ابزار و شیوه‌های جدید جهت حفظ و دوام خود و همچنین جلب شنوندگان است. بدون بررسی دوبارهء علت مشاجره بر سر«تأثیر عقاید،شیوه‌ها و تکنیکهای غربی»و بدون توجه به تأثیر مشاجراتی از این قبیل(چرا که پس از آن تأثیر بیان علل این‌ درگیری و غیره مطرح می‌شود)،خوب است تعهد ایدلوژیک خود را در قبال بسیاری از پدیده‌ها که تحت عنوان‌ اندیشهء غربی به عهده گرفته‌ایم،در رابطه با حقیقت و واقعیت سنت مشرق زمین به خاطر بیاوریم. در تهران تکنوازان با لباس تیره و کراوات دیده‌ می‌شوند در حالی که در همین دوران برخی از آنها برای اجرا در اروپا لباسهای جلف شرقی مخصوص اپرای کمدی‌ پیشرفت تکنیک ضرب(ریتم)در دوره‌ درویش خان احتمالا کمی تحت تأثیر ریتم‌ها و صدای گردشی طبل‌های نظامی‌ بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.