چکیده:
این مقاله به تحلیل رابطه بین شغل، به عنوان یکی از اصلیترین فعالیتهای بشری و الگوی مصرف برخی کالاهای فرهنگی میپردازد. مطالعه مباحث نظری پیرامون ارتباط شغل با سبک زندگی و مصرف نشان میدهد که گروهبندی شغلی افراد به واسطه مؤلفههای ملموس و عینی سبک زندگی بر مصرف آنها به ویژه مصرف فرهنگی تأثیرگذار است. یکی از متفکرانی که در این حوزه نظریاتی ارائه نمود، پییر بوردیو است. همانطور که بوردیو تأکید داشت مصرف را باید مانند دستهای اعمال اجتماعی و فرهنگی به عنوان راهی برای ایجاد تمایزات بین گروههای اجتماعی در نظر بگیریم. بر این اساس شغل افراد با توجه به اینکه یکی از مهمترین عوامل نشاندهنده منزلت اجتماعی آنها محسوب میگردد، به طور عامدانه یا غیرعامدانه عاملی برای در پیش گرفتن سبک متفاوتی از زندگی و نمایان ساختن آن به وسیله عینی نمودنش به صورت استفاده از کالاهای فرهنگی خاص دیده میشود. به تعبیر دیگر مدل نظری تحقیق حاضر نشان میدهد که چگونه گروههای شغلی مختلف با انتخاب الگویهای خاص مصرفی تلاش دارند تا روش زندگی مجزایی را انتخاب کرده و خود را از دیگران متمایز سازند. در واقع این تمایزطلبی از طریق اثرگذاری شغل افراد بر مؤلفههای عینیتیافته سبک زندگی امکانپذیر میگردد. روش تحقیق این پژوهش تحلیل ثانویه بوده که در آن از اطلاعات ثانوی پیمایشی ملی که در کل استانهای کشور اجرا گردید استفاده شده است. نتایج نشان داده است که فرضهای اصلی تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین گروهبندی شغلی از جمله دانشجو، کارمند، معلم، مهندس، کارگر، بازاری و... و میزان مصرف کالاهای فرهنگی همچون تلویزیون، ماهواره، کتاب، سینما و... مورد تأیید قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی این مقاله تنها توصیف افراد دارای مشاغل مختلف بر حسب نوع مصرف فرهنگی نیست، بلکه در اینجا تحلیل روابط میان جنبههای مختلف مشاغل و مصرف و نیز تحلیل رابطه بین نوع و میزان مصرف فرهنگی در بین گروههای شغلی مختلف، با انجام مرزبندیهای گوناگون شغلی (برای مثال کارمندان بخش خصوصی و بخش دولتی)، مورد مطالعه قرار گرفته است و همچنین با شاخصسازیهای مختلف متغیر مصرف فرهنگی با کمک گویههای متفاوت و سنجش پایایی مقیاسهای ساختهشده، برای دستیابی به اعتبار قابل قبول جهت پذیرش مدعای خود پرداخته شد.
Levene Statistic Eta square جدول 8- آزمون پسینی تحلیل واریانس؛ اختلاف گروههای شغلی برحسب میزان مصرف فرهنگی مصرف فرهنگی طبقات شغلی تعداد گروههای شغلی دارای اختلاف معنادار جمع کل اختلافات کتاب روزنامه رادیو موسیقی تلویزیون ماهواره اینترنت سینما تئاتر آزاد 7 3 6 4 1 2 2 2 0 27 تجاری 4 2 2 4 1 3 2 0 0 18 مدرس 8 3 3 4 1 6 2 3 0 30 دولتی سطح پایین 3 3 1 5 1 0 1 1 0 15 خصوصی سطح پایین 2 2 0 4 1 0 0 0 0 9 دولتی سطح بالا 5 2 0 1 1 2 0 0 0 11 خصوصی سطح بالا 3 0 0 1 0 4 0 0 0 8 امنیتی- انتظامی 3 2 0 5 0 0 0 0 0 10 مرتبط با رسانه 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 یدی 11 9 3 4 1 1 0 2 0 31 در حال تحصیل 5 6 4 5 1 2 1 3 0 27 خانه دار 7 9 5 6 9 1 4 3 0 44 بدون کار 4 3 2 3 1 3 0 0 0 16 جمع کل اختلافات 62 44 26 46 18 24 12 14 0 246 بر اساس این جدول میتوان به نتایج قابل توجهی دست یافت."