چکیده:
همواره گزینش مناسبترین نیروی انسانی بهصورت دقیق و هدفمند، یکی از عوامل کلیدی است که منجر به موفقیت یک سازمان میگردد. یکی از گامهای اساسی این فرایند، انتخاب مناسبترین شاخصهای موثر بر عملکرد آتی کارکنان میباشد. هدف از پژوهش حاضر، ابتدا شناسایی و استخراج مجموعهمعیارهای مهم و تاثیرگذار در گزینش نیروی انسانی است؛ سپس با کمک تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیارهی گروهی و مراجعه به خبرگان، این معیارها بر اساس حوزههای کاری تخصصی در سازمان وزندهی شده و بر اساس میزان تاثیر این معیارها در مهارتهای سهگانهی مدیر، رتبهبندی و وزندهی شده است. علاوه بر این، با بررسی میزان شباهت رتبهبندی معیارها در حوزههای مدیریتی سازمان و مهارتهای مدیر، درنهایت نتایجی بهدست آمد که بیان میکند برای انتخاب مدیر در هرکدام از حوزههای تخصصی سازمان، چه معیارهایی و همچنین چه مهارتی از بین مهارتهای سهگانهی مطرح شده در تئوریهای مدیریت بیشترین اهمیت را دارند.
خلاصه ماشینی:
بهمنظور انتخاب مدیر برای هر کدام از پنج حوزهی اساسی سازمان(فروش، مالی، منابع انسانی، فنیمهندسی و فناوری اطلاعات)، با استفاده از نظر خبرگان، تصمیمگیری گروهی<FootNote No="15" Text=" Group decision-making"/> و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی<FootNote No="16" Text=" Analytic Hierarchy Process (AHP)"/>، به وزندهی و اولویتبندی معیارها میپردازد.
دستهبندی معیارهای انتخاب کارکنان</H6> <TD>ردیف</TD> <TD>معیار</TD> <TD>منبع مورد استفاده</TD> <TD>1</TD> <TD>ویژگیهای فردی (دموگرافی)</TD> <TD>[7]،[9]،[4]، [13]، [6]،[23]</TD> <TD>2</TD> <TD>ویژگیهای شخصیتی</TD> <TD>[8]، [9]، [4] ،[13]، [23]، [6]</TD> <TD>3</TD> <TD>مهارتهای ارتباطی</TD> <TD>[8]، [9]،[4]، [23]</TD> <TD>4</TD> <TD>مهارتهای تصمیمگیری</TD> <TD>[8]</TD> <TD>5</TD> <TD>مهارتهای مدیریتی</TD> <TD>[8] ، [12]</TD> <TD>6</TD> <TD>ظرفیتها و قابلیتها</TD> <TD>[8]، [9]،[4]، [12]، [7]</TD> <TD>7</TD> <TD>مهارتهای حرفهای و فردی</TD> <TD>[8]، [13]،[12]</TD> در نتیجه، با توجه به مطالعات زیادی که هر ساله با رویکردهای متفاوت در این زمینه انجام میشود، ضرورت و اهمیت بررسی مسئلهی گزینش کارکنان آشکار میگردد؛ اما با مرور ادبیات تحقیق و مقالات، مشخص شد که در مطالعات و بررسیها، چگونگی و مبنای انتخاب معیارهای مورد استفاده، روشن نشده است.
دستهبندی معیارها و مؤلفههای گزینش کارکنان</H6> <TD>ردیف</TD> <TD>معیار</TD> <TD>مؤلفه</TD> <TD>1</TD> <TD>ویژگیهای فردی (جمعیتشناختی)</TD> <TD>سن، جنسیت، وضعیت تأهل، سابقهی تحصیلی و شغلی</TD> <TD>2</TD> <TD>ویژگیهای شخصیتی</TD> <TD>پتانسیل بالقوه، ثبات احساسی، انضباط، اعتمادبهنفس، مسئولیت پذیری اجتماعی، استفادهی مؤثر از زمان</TD> <TD>3</TD> <TD>مهارتهای ارتباطی</TD> <TD>مهارت شنیداری، نوشتاری، توانایی متقاعدکردن دیگران</TD> <TD>4</TD> <TD>مهارتهای تصمیمگیری</TD> <TD>تجزیه و تحلیل، ریسکپذیری، نوآوری، آگاهی و حساسیت سازمانی</TD> <TD>5</TD> <TD>مهارتهای مدیریتی</TD> <TD>برنامهریزی، سازماندهی، کنترل، تفویض اختیار و تدوین راهبرد</TD> <TD>6</TD> <TD>ظرفیتها و قابلیتها</TD> <TD>ظرفیت رهبری، تطبیقپذیری، قابلیت انجام کار تیمی، استقلال، قابلیت بازاریابی، مدیریت ریسک،یادگیری</TD> <TD>7</TD> <TD>مهارتهای حرفهای و فردی</TD> <TD>دانش فنی، کارآیی حرفهای، استفاده از فناوریهای جدید</TD> چارچوب پیشنهادی برای انتخاب مدیر، در شکل (2) ارایه میشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) <H6>شکل 2.