چکیده:
ازجمله مسایلی که امروزه برای بسیاری از موسسات و شرکتها به دغدغه مبدل شده، چگونگی چیرگی بر پویاییهای محیطی و پیشگامی در بازارهای متلاطم امروزی است. چنین امری، در پرتو هوش سازمانی بالا در برابر محیط سازمان و بهدنبال آن پاسخگویی مناسب نسبت به آن تغییرات بهخوبی محقق میگردد؛ اما چنین موفقیتی در گام نخست مستلزم توجه به بازار درونی سازمان یا بهعبارتی نیروی انسانی شایستهای است که بار کسب مزیت رقابتی پایدار را بر دوش میکشد.هدف از انجام مطالعهی حاضر بررسی تاثیر هر یک از ابعاد بازاریابی درونی بر هوش سازمانی در موسسات فناور است. بر این اساس، تعداد 39 شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نظر از طریق توزیع و جمعآوری پرسشنامه استاندارد در بین 93 نفر از کارکنان بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار smart plsاستفاده گردید و مشخص شد؛ تاثیر هر یک از مولفههای بازاریابی درونی بر هوش سازمانی، مثبت و معنادار است.
خلاصه ماشینی:
بهعلاوه، مروری بر مطالعات انجامشده در حوزهی بازاریابی درونی بیانگر این است که عمدهی آنها، این موضوع و تأثیر آن را بر عواملی مانند عملکرد سازمانی (شیو و یو<FootNote No="49" Text=" Shu &amp;amp; Yu"/>، 2010؛ تئودورایدیس و پانیج راکیس<FootNote No="50" Text=" Panigyrakis &amp;amp; Theodoridis"/>، 2009 و سانچز و همکاران<FootNote No="51" Text=" Sanchez and et al"/>، 2009)، کیفیت خدمات (تانگ و سای، 2008؛ العدوان و همکاران<FootNote No="52" Text=" Aladwan and et al"/>، 2011) و رضایت سازمانی (شیو و یو، 2010 و سانچز و همکاران، 2009) بررسی نمودهاند؛ درحالیکه عواملی همچون عملکرد سازمانی و کیفیت خدمات درصورتی محقق میگردد که سازمان از ظرفیت و توانایی ذهنی بالایی برای انجام وظایف خود برخوردار باشد.
برابر مطالعات، داشتن کارکنانی با روحیه و انگیزش بالا که بهخوبی برنامههای تغییر سازمانی را پذیرفته و در قبال آن مسئولیتپذیر باشند در گرو داشتن برنامههای آموزشی مناسب برای توسعهی تواناییهای آنها (کاپلمن و ریچاردز<FootNote No="81" Text=" Kapelman &amp;amp; Rechards"/>، 1996)، ارتباطات درونی مناسب در داخل سازمان (پاریش و همکارانش<FootNote No="82" Text=" Parish &amp;amp; et al"/>، 2008) و وجود سیستمهای پاداش مناسب (باکی و همکارش<FootNote No="83" Text=" Baki &amp;amp; et al"/>، 2011) برای حفظ و تقویت انگیزش کارکنان است که بازاریابی درونی، این مهم را ازطریق ابعاد سهگانهی خود فراهم مینماید.
نظر به اهمیت این موضوع در موفقیت و پیشگامی این مؤسسات و همچنین برای پاسخگویی دقیقتر به مسئلهی پژوهش، فرضیههای مطالعهی حاضر چنین بیان میشوند: فرضیهی اصلی: بازاریابی درونی بر هوش سازمانی تأثیر دارد.
Journal of Management &amp; Marketing in Healthcare, 3(4), 256–263.